Catharina Kanker Instituut ontvangt bijna 17 duizend euro van Son en Breugel Samen Sterker

Het Catharina Kanker Instituut heeft een cheque van bijna 17 duizend euro ontvangen van Son en Breugel Samen Sterker. Dit geld werd dit weekend bij elkaar gewandeld tijdens een 20-uurs wandelestafette. 668 deelnemers, verdeeld over 33 teams, wandelden ruim een ton bij elkaar. Dit bedrag is verdeeld over zeven lokale en regionale doelen.

Esther Gruintjes, manager van het Catharina Kanker Instituut met de cheque van Son en Breugel Samen Sterker.

De wandelestafette werd opgestart met de gedachte om geld op te halen voor organisaties die onderzoek doen naar een toekomst met minder risico’s op kanker of meer kans op genezing of die zorgen voor een betere kwaliteit van leven bij ziekte.

Overweldigend bedrag

Het Catharina Kanker Instituut gaat het geldbedrag gebruiken voor de aanschaf van een koppelbed en een ‘virtual hometrainer’. “Er is een fantastisch totaalbedrag bij elkaar gewandeld. Het was een bijzonder weekend met een overweldigend bedrag voor het Catharina Kanker Instituut. Het geld gaan we besteden aan het welzijn van onze patiënten”, aldus Christien Claassen, teamleider binnen het Catharina Kanker Instituut.

Koppelbed

Een koppelbed is een speciaal, door een meubelmaker, vervaardigd bedframe met een matras wat naadloos aansluit op bijvoorbeeld een ziekenhuisbed. “Hierdoor wordt het mogelijk dat mensen tijdens hun ziekenhuisopname of zelfs tijdens de laatste fase van hun leven letterlijk elkaars warmte kunnen voelen. Geliefden kunnen intiem samen zijn, kinderen bij hun ouders of ouders bij hun kind. Zonder een speciaal daarvoor vervaardigd koppelbed, is dit alleen mogelijk met veel improvisatie en knutselwerk”, legt Christien uit.

Virtual hometrainer

Ook wil het Catharina Kanker Instituut een virtual hometrainer aanschaffen. “Deze hometrainer maakt bewegen nog aantrekkelijker en leuker. Bewegen tijdens een behandeling of na een operatie is ontzettend belangrijk. Met deze hometrainer kun je fietsen door een bos of door bijvoorbeeld de wereldstad Parijs. Je waant je even ergens anders. Ik ben ontzettend dankbaar dat we dit nu aan onze patiënten kunnen aanbieden.”

Inloophuis de Eik, met een speciaal infopunt in het Catharina Kanker Instituut, kreeg ook een cheque van bijna 17 duizend euro.