Catharina Ziekenhuis neemt maatregelen tegen verspreiding VRE-bacterie

Bij enkele patiënten op meerdere afdelingen is tijdens een reguliere controle vastgesteld dat zij de bacterie Vancomycine-Resistente Enterokok (VRE) bij zich dragen. De VRE-bacterie is niet gevaarlijk voor gezonde mensen. Het is een darmbacterie die van nature voorkomt in de darmen. Bij ernstig zieke mensen met een sterk verminderde weerstand kan deze bacterie tot problemen leiden; de VRE-bacterie is namelijk niet gevoelig voor veel gebruikte antibiotica. Voor gezonde mensen thuis is er dus niets aan de hand, maar in het ziekenhuis willen we onze ernstig zieke patiënten beschermen. Wij hebben direct maatregelen genomen om verdere verspreiding te voorkomen.

De VRE-positieve patiënten die nog in het ziekenhuis liggen, worden geïsoleerd verpleegd. Dit geldt ook voor patiënten die bij een VRE-positieve patiënt op de kamer hebben gelegen.  Als een patiënt met VRE uit het ziekenhuis wordt ontslagen, wordt de kamer direct grondig gereinigd en gedesinfecteerd.

De afdelingen waar de VRE-bacterie is aangetroffen zijn de Intensive Care en de verpleegafdelingen Longgeneeskunde, Chirurgie, Oncologie en Chirurgisch Oncologie.

Op bezoek

Als een familielid/naaste van u op een afdeling ligt waar een patiënt met de VRE-bacterie is aangetroffen, dan kunt u gewoon op bezoek komen. Daar waar nodig, worden bezoekers gewezen op extra hygiënemaatregelen.

Nieuwe opnames kunnen gewoon doorgaan. Ook de operaties en de afspraken op de poliklinieken gaan normaal door.

Patiënten uit verwijzende ziekenhuizen

Een uitbraak van de VRE-bacterie vindt met enige regelmaat in Nederlandse ziekenhuizen plaats. Patiënten afkomstig uit ziekenhuizen met een VRE-uitbraak die zich in ons ziekenhuis melden om opgenomen te worden, worden in contactisolatie verpleegd. Ook screenen we hen op de aanwezigheid van VRE. Dat geldt ook voor patiënten die wij overplaatsen naar een ander regioziekenhuis.

Het Catharina Ziekenhuis blijft doorgaan met het continu preventief screenen op een aantal afdelingen op het dragerschap van VRE.

Meer weten? Bekijk de veelgestelde vragen en antwoorden.