Effectievere behandeling van borstkanker ook voor 50-plus vrouwen mogelijk

Effectievere behandeling van borstkanker is ook voor 50-plus vrouwen mogelijk in het Catharina Ziekenhuis. Het scheelt hen zestien keer bestralen in drie weken. De leeftijdsgrens voor directe bestraling van een borsttumor tijdens een operatie daalt met directe ingang van zestig naar vijfitg jaar.

Bij een zogenoemde IORT-behandeling wordt tijdens de operatie, na de tumorverwijdering, de borst op de operatiekamer direct eenmalig bestraald. Dat bespaart vrouwen na de operatie drie weken lang dagelijks een bezoek aan het ziekenhuis voor uitwendig bestralingen.

“Dit betekent dat we dit kunnen aanbieden aan een grote groep vrouwen die midden in het leven staan”, zegt borstkankerchirurg Yvonne van Riet.

Vrouwen die willen weten of zij in aanmerking komen voor deze ‘vrouwvriendelijkere’ behandeling, kunnen contact opnemen met het Borstkankercentrum van het Catharina Kanker Instituut.

Het Eindhovens Dagblad interviewde radiotherapeut Jeltsje Cnossen en borstkankerchirurg Yvonne van Riet over deze unieke behandeling.

Lees het complete artikel in het Eindhovens Dagblad