Ervaar de zorg van de toekomst tijdens de Dutch Design Week

Kan een slimme camera sneller complicaties herkennen bij een patiënt? En kan een computer een bestralingsplan maken? Kom kijken op het Ketelhuisplein op Strijp-S tijdens de Dutch Design Week (DDW) want daar geeft het Catharina Ziekenhuis je samen met de TU/e een kijkje in de zorg van de toekomst.

Volgens  anesthesioloog prof. dr. Arthur Bouwman liggen de oplossingen voor de uitdagingen waar we nu in de zorg tegenaan lopen in medische technologie. “Ik ben er van overtuigd dat we de zorg nog verder kunnen verbeteren. Medische technologie, algoritmen en kunstmatige intelligentie gaan ons hierbij helpen”, benadrukt Bouwman.

Slimme camera

Samen met de TU/e ontwikkelde hij een slimme camera die patiënten continu en automatisch monitort na een operatie. “Deze slimme camera registreert hartslag, ademhalingsfrequentie en spot subtiele veranderingen in het gezicht of borst die kunnen wijzen op mogelijke complicaties na een operatie. We denken met deze slimme camera, complicaties en onverwachte overlijdens terug te dringen.”

Kunstmatige intelligentie

Ook kunstmatige intelligentie gaat een belangrijke rol spelen binnen de gezondheidszorg. Want kan een computer het werk van de radiotherapeut ondersteunen en een bestralingsplan maken voor borstkankerpatiënten?  “Er zit tot nu toe nog veel handwerk in het maken van exacte bestralingsplannen en het intekenen van de organen van individuele patiënten; hoeveel doses, hoeveel sessies, met welke frequentie? Dat werk is te automatiseren. Stop tientallen, eerder gemaakte planningen in een model en train de computer om ze zelf te maken”, legt klinisch fysicus dr. Coen Hurkmans uit.

Beide projecten zijn nog tot zondag 30 oktober te bezoeken op het Ketelhuisplein op Strijp S.

VR-project

In de hal van het Erfgoedhuis op het NRE-terrein in Eindhoven kun je  tijdens DDW de foto-expositie ‘Face Reality’ van Sas Schilten bekijken. Zij geeft met haar foto’s een blik op de wereld van VR. Daarvoor fotografeerde zij het gebruik van VR-brillen in het Catharina Ziekenhuis op de nierafdeling, de afdeling pijnbestrijding en bij Mens&Ontwikkeling, waar VR onder meer wordt ingezet om operaties te trainen.

De fotoexpositie ‘Face Reality’ is nog tot zondag te zien in het Erfgoedhuis op het NRE-terrein in Eindhoven. Foto: Sas Schilten
Op de afdeling nierziekten van het Catharina Ziekenhuis wordt VR ingezet. Dialysepatiënten die tijdens het ‘aanprikken’ een Virtual Reality bril dragen ervaren minder pijn en angst. Foto: Sas Schilten.