Gynaecoloog en leek ‘duiken’ in de baarmoeder

Gynaecoloog prof. dr. Dick Schoot is er gefascineerd door: de baarmoeder. Sterker nog, hij is de laatste negen maanden samen met schrijver maar leek Wim Daniëls dieper ‘in de baarmoeder’ gedoken. Met als resultaat een boek, getiteld De Baarmoeder, gericht op het allerbelangrijkste orgaan voor zowel de vrouw als de man. “Zonder dit orgaan zouden er immers geen mensen zijn”, aldus Schoot.

Ondanks het levensbelang van dit orgaan, is het voor velen grotendeels onbekend terrein. “Ik ben al jaren onder de indruk van de baarmoeder. Het is echter een onderschoven ‘kindje’. Zelfs vrouwen weten maar relatief weinig over hun eigen baarmoeder. Ze praten er weinig over. Veel verder dan dat het negen maanden een ‘huisje’ is voor de baby en dat vrouwen menstrueren komen de meesten niet. Maar de baarmoeder is zoveel meer”, vertelt Schoot.

prof. dr. Dick Schoot (l) en Wim Daniëls (r) | foto: Thomas Meijerman

De baarmoeder

De baarmoeder is een dikke, holle spier in de buik van de vrouw. De wanden ervan bestaan uit laagjes spierweefsel die alle kanten op kunnen bewegen. “Als een vrouw bijvoorbeeld springt, dan gaat ook de baarmoeder op en neer. Alles wat de baarmoeder doet, heeft een functie. Hierdoor is het orgaan goed te doorgronden”, aldus Schoot.

Boek

Met De Baarmoeder willen Schoot en Daniëls de kennis over dit bijzondere orgaan vergroten. Zowel bij de man als bij de vrouw. “Kennis is alles. Als vrouwen meer kennis hebben over hun baarmoeder, herkennen ze veel eerder signalen die kunnen duiden op bijvoorbeeld een zwangerschap of kanker”. Maar het boek behandelt meer onderwerpen. Hoe verloopt een zwangerschap in de baarmoeder? Waarom gaat dat soms niet volgens het boekje? Hoe werkt het als er meerdere foetussen zijn? Wat gebeurt er in de baarmoeder tijdens een menstruatie? En welke kankersoorten kunnen dit orgaan treffen? “We proberen op een eenvoudige, toegankelijke en aangename wijze uit te leggen hoe de baarmoeder precies werkt, zowel in bevruchte als niet-bevruchte toestand”, aldus Schoot, “ik heb als man geprobeerd de baarmoeder écht te begrijpen en heb deze verborgen wereld van het vrouwelijk lichaam mogen betreden. Door dit boek zullen veel meer mannen dit gaan inzien.”

Mondiger

“Kennis delen is kennis vergroten. Dat is mijn grootste drijfveer geweest om dit boek te schrijven. Ik hoop in de toekomst steeds meer vrouwen op mijn poli te zien die volledig op de hoogte zijn van hun baarmoeder, kritische vragen durven te stellen, kortom volledig ‘Wikipedia’ onderlegd zijn. Ik zet liever een misvatting recht dan dat ik alles nog uit moet leggen omdat kennis ontbreekt. Ik hou van mondige patiënten”, besluit Schoot.

De baarmoeder van Dick Schoot en Wim Daniëls is onder meer te koop voor € 19,99 bij de AKO boekhandel in de centrale hal van het Catharina Ziekenhuis.