‘Hart’ klopt in nieuw geopend Catharina Hart- en vaatcentrum

Burgemeester John Jorritsma van Eindhoven heeft vanmiddag samen met Piet Batenburg, voorzitter Raad van Bestuur van het Catharina Ziekenhuis, het nieuwe Catharina Hart- en vaatcentrum geopend. Bij de opening gebruikten zij een defibrillator waardoor het ‘hart’ van het centrum letterlijk ging kloppen. Het nieuwe centrum ligt prominent aan de voorzijde van het ziekenhuis, boven de onlangs geopende entreehal.

Opening Hart- en vaatcentrum Catharina Ziekenhuis

In mei 2016 werd de nieuwbouw van het Catharina Hart- en vaatcentrum in gebruik genomen. Patiënten, bezoekers en medewerkers zijn zeer enthousiast over de geboden zorg. “Met de ingebruikname van dit centrum is de zorg voor patiënten met hart- en vaatziekten op één plek in het ziekenhuis geconcentreerd. Daardoor ervaart de patiënt zelf de korte lijnen”, zegt Piet Batenburg. In zijn toespraak sprak burgemeester Jorritsma over het belang van het nieuwe centrum voor Eindhoven: “Een hart- en vaatcentrum dat past binnen de hoog ontwikkelde Brainport-regio. Er wordt met bijvoorbeeld partners als de TU/e en Philips continu gewerkt aan de zorg voor hart- en vaatziekten in de toekomst. Daar profiteren de inwoners van deze regio direct van.”

Behandelactiviteiten geconcentreerd

Op de eerste en tweede verdieping zijn de behandelactiviteiten van het Catharina Hart- en vaatcentrum geconcentreerd. Daar zitten onder meer vijf hartcatheterisatiekamers (HCK), de hartlounge – een patiëntvriendelijke omgeving waar patiënten en hun familie voor en na hun behandeling in alle rust kunnen verblijven – , de hartbewaking en de Medium Care. Ook de Research&Development-afdeling is hier gevestigd. Op de begane grond zit de nieuwe entreehal van het Catharina Ziekenhuis, die pal tegen de bestaande entree is gebouwd.

‘Hart’ klopt in nieuw Hart- en vaatcentrum

Eén spoedlaag

Spoedpatiënten met een acuut hartprobleem worden direct geholpen op de Eerste Harthulp. De Eerste Harthulp ligt op dezelfde verdieping als de bestaande Spoedeisende Hulp, Intensive Care en de Operatiekamers. Er is nu dus één spoedlaag in het Catharina Ziekenhuis aanwezig. Wanneer hartpatiënten een acute behandeling moeten ondergaan worden zij direct overgebracht naar één van de vijf HCK’s, die in de buurt van de Eerste Harthulp zijn gebouwd. Als patiënten daarna ter observatie naar de hartbewaking moeten, verblijven zij in hetzelfde complex. Ook aan de familie van de hartpatiënt is met de komst van twee volledig ingerichte familiekamers gedacht.

Comfort

Behalve de slimme indeling en de state-of-the-art apparatuur is ook veel aandacht besteed aan het comfort voor de patiënten. Patiënten die een behandeling aan het hart moeten ondergaan, worden voortaan eerst opgevangen op de Hartlounge; een nieuwe afdeling in het Hart- en vaatcentrum waar zij worden voorbereid op de procedure. Ook na de behandeling komen patiënten terug op de Hartlounge waar zij daar onder toezicht van het verplegend personeel bijkomen terwijl ze tv kijken, internetten of aan de loungetafel een magazine lezen.

Efficiënt

Patiënten die langer moeten verblijven, worden verpleegd op de Medium Care of de Hartbewaking. Beide afdelingen bevinden zich op dezelfde verdieping. Daardoor wordt er efficiënt met bedden en verplegend personeel omgegaan. De patiënten die op beide afdelingen worden verpleegd, hebben namelijk veel overeenkomsten. Verplegend personeel van de ene afdeling kan daardoor makkelijk inspringen op de andere afdeling en andersom. Ook kan flexibel met bedden worden omgesprongen, zodat meer patiënten geholpen kunnen worden in het nieuwe centrum.

Grootste hart- en vaatcentrum

Het Catharina Hart- en vaatcentrum is het grootste centrum van Nederland. Het centrum heeft een bovenregionale functie; werkt samen met ziekenhuizen in de regio en daarbuiten. Ongeveer 70 procent van onze patiënten is voor behandeling verwezen door cardiologen uit andere ziekenhuizen. Het Hart- en vaatcentrum heeft zich dan ook ontwikkeld tot een nationaal en internationaal bekend en gerespecteerd centrum.