‘Het Catharina Ziekenhuis is gewoon een stoere tent’

Het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven heeft voor het achtste achtereenvolgende jaar het keurmerk Top Employers Cure & Care gekregen. Een keurmerk voor ‘Beste Werkgever’ is één, maar hoe beoordelen Riana Botter, OK-teamleider chirurgie en Willem Roumen, obesitasverpleegkundige, het Catharina Ziekenhuis. Riana Botter is duidelijk: “Het Catharina Ziekenhuis is gewoon een stoere tent.”

Ze werkt inmiddels al weer zeventien jaar in het Catharina Ziekenhuis. “Als je hard wil werken, ambities hebt en jezelf wil blijven ontwikkelen, dan krijg je in het ‘Cathrien’ alle kansen die je hiervoor nodig hebt.” Riana begon op haar 23ste in het ziekenhuis als leerling OK-assistent. In 2002 rondde zij haar opleiding af. “Ik kwam niet helemaal als een ‘groentje’ binnen, ik had mijn papieren als Z-verpleegkundige al op zak maar op de OK begon ik onderaan de ladder. In 2005 kreeg ik de kans om door te groeien tot planningscoördinator en een half jaar later kwam de vacature Teamleider OK voorbij. Binnen vier jaar na het behalen van mijn diploma, zat ik op de plek waar ik wilde zitten. Natuurlijk heb ik er hard voor gewerkt en kansen gezien en benut, maar het Catharina Ziekenhuis heeft me ook de ruimte gegeven om door te groeien. Het is een groot ziekenhuis, hard werken wordt in dit ziekenhuis absoluut beloond.”

Riana Botter (teamleider OK) en Willem Roumen (obesitasverpleegkundige)Riana Botter (teamleider OK) en Willem Roumen (obesitasverpleegkundige)

Trots

Het werken op de OK laat haar hart elke dag sneller kloppen. “Het Catharina Ziekenhuis is een toonaangevend ziekenhuis; op het gebied van hart- en vaat en kanker lopen we landelijk voorop. Dit in combinatie met de complexe zorg die wij hier bieden, zorgt dit voor enorme uitdagingen. De OK is een bijzondere dynamische omgeving waar elke dag een bepaalde ‘spanning’ heerst. Het kan even kabbelen maar het kan ook zo weer omslaan. Dit vraagt een hoge mate van alertheid. Elke dag is anders, dat is echt heel gaaf. Kortom, ik ben bijzonder trots om te mogen werken in dit prachtige ziekenhuis waar geïnvesteerd wordt in medewerkers. Niet alleen wordt kennis ontwikkeld, het ziekenhuis probeert de kennis ook te behouden door hun mensen te blijven uitdagen. Dat is prachtig om te zien, want kennis betekent ontwikkeling. En door te blijven investeren in medewerkers, ben ik ervan overtuigd dat we ook op de lange termijn de beste zorg aan onze patiënten kunnen blijven geven.”

‘Zijn stekkie’

Obesitasverpleegkundige Willem Roumen is na acht jaar weg te zijn geweest uit het Catharina Ziekenhuis, inmiddels weer 25 jaar terug op zijn ‘stekkie’. Ook hij rept vooral over de cultuur binnen het ziekenhuis. “Ik vond het heerlijk om weer terug te kunnen keren naar wat voor mij ‘mijn ziekenhuis’ voelt. In tegenstelling tot veel andere ziekenhuizen heerst er in het ‘Cathrien’ een cultuur van zelfstandigheid en zelfontplooiing. Natuurlijk is er een hiërarchie in functies, maar er is minder afstand tussen de diverse disciplines onderling. En dat maakt werken in het Catharina Ziekenhuis bijzonder. Je wordt gehoord.”

Top Employer 2016 Catharina Ziekenhuis

Vacatures

Zijn loopbaan binnen het ziekenhuis begon in 1980. “Na vier jaar te hebben gewerkt, ben ik buiten de muren van het ziekenhuis gaan kijken. In die acht jaar dat ik weg ben geweest, bleef het Catharina Ziekenhuis lonken. Ik betrapte me er zelf op dat ik elke keer de vacatures in de gaten hield. Dus het kon niet anders dan dat ik terugkeerde waar ik ooit ben begonnen. En tot op de dag van vandaag voelt dat heerlijk.”

Jarenlang werkte Willem in het Catharina Kanker Instituut. Drie jaar geleden maakte hij de overstap naar de polikliniek van het Obesitascentrum. “De problematiek rondom obesitas (overgewicht, red) trekt me enorm. Mensen met obesitas staan met de rug tegen de muur. Er moet vaak iets ingrijpend, zoals een operatie, gebeuren. Maar een operatie is één ding, je leefstijl veranderen en de levenslange commitment die daaraan gekoppeld is bepalen het succes van de operatie op langere termijn. Juist dat psychische stuk wil ik letterlijk ‘meer body’ geven. Dat is een mooie metafoor, niet?”, lacht hij. “Ik heb net een studie tot cognitief gedragstherapeutisch werker afgerond en ik wil zeker nog wat jaartjes mee in dit ziekenhuis. De dynamiek, de jonge mensen, de ontwikkelingen, het is een prachtig ziekenhuis om voor te werken. En dat is absoluut ‘geen moet maar een mag’!”