Jaaroverzicht 2020 ‘Een jaar van hoop en vrees, angst en nieuwe helden, verdriet en vreugde’

Vandaag is het publieke jaaroverzicht 2020 van het Catharina Ziekenhuis gepubliceerd. 2020 was een jaar van tegenstellingen: hoop en vrees, angst en nieuwe helden, verdriet en vreugde. Verdriet op het moment dat een echtpaar op de Intensive Care overleed. Vreugde toen veel collega’s tussen de eerste en tweede corona-golf samen de Jerusalema Challenge aangingen en dansten als nooit tevoren.

Jaarverslag_2020_V03_-_DEF-smaller.pdf (catharinaziekenhuis.nl)

Verbindend

In het ziekenhuis werden in totaal 970 positieve coronapatiënten behandeld, naast ook duizenden reguliere patiënten. Want ook in een ‘coronajaar’ konden reguliere patiënten een beroep doen op onze zorg. In totaal werd ten opzichte van 2019, 92 procent van de reguliere patiëntenzorg geleverd. “Een prestatie van jewelste”, benadrukt Geranne Engwirda van de Raad van Bestuur. “We deden wat we konden voor alle patiënten en lieten naast de COVID-zorg zo veel mogelijk reguliere zorg doorgaan, op onze eigen ambitieuze, veerkrachtige en verbindende manier.”

Altijd solide

Door corona was het jaar 2020 een financieel ingewikkeld jaar. Engwirda: “Toch hebben we kunnen afsluiten met een resultaat van om en nabij het verwachte resultaat op basis van de begroting.” Het Catharina Ziekenhuis boekte in 2020 een positief resultaat van € 7,9 miljoen op een omzet van € 474,7 miljoen. “Financieel is het Catharina Ziekenhuis altijd solide geweest”, aldus Engwirda. “Toen het weer kon, hebben we ons besparingsprogramma Super Slim weer opgepakt. Een waar huzarenstukje in dit coronajaar. Door de besparing van € 10 miljoen euro is een goede basis gelegd voor het komende jaar. En mede dankzij de landelijke financiële corona-regelingen en uitgestelde investeringen sluiten we 2020 met een positief financieel resultaat af.”