‘Kanker wacht niet op een corona-vaccin’

Uit cijfers van de Nederlandse Kankerregistratie blijkt dat sinds de coronacrisis minder mensen, verdachte plekjes bij de huisarts laten controleren op huidkanker. “Daar maak ik me ernstige zorgen over. Huidkanker is goed te behandelen als je er snel bij bent”, benadrukt dermatoloog dr. Tjinta Brinkhuizen van het Catharina Ziekenhuis. “Ik zie nu wekelijks mensen met tumoren die niet zo groot hadden hoeven te zijn.”

Huidkanker is de meest voorkomende vorm van kanker in Nederland: jaarlijks komen er bijna 70.000 nieuwe huidkankerpatiënten bij. Dat betekent dat één op de vijf Nederlanders de diagnose huidkanker krijgt. Nu steeds minder mensen zich laten controleren, stijgt dit cijfer zelfs naar één op de vier. “Kanker wacht niet op een corona-vaccin. Mensen zijn nog altijd bang om naar de huisarts te gaan in verband met besmettingsgevaar, maar ze realiseren zich niet dat huidkanker, wat vaak goed behandelbaar is als je er op tijd bij bent, ook dodelijk kan zijn”, legt dr. Brinkhuizen uit.

Groot risico

Er zijn drie soorten huidkanker. Het basaalcelcarcinoom is de meest voorkomende en goed behandelbaar. Dan heb je nog het plaveiselcelcarcinoom en het melanoom. “Deze laatste vorm kan uitzaaien en hier kun je aan overlijden. Het is zo belangrijk dat mensen ondanks de coronacrisis alert blijven op verdachte plekjes. Hoe sneller je er bij bent, hoe beter de tumor te behandelen is. Ik zie nu wekelijks mensen met tumoren die niet zo groot hadden hoeven te zijn. Ze hebben een groot risico gelopen”, aldus dr. Brinkhuizen.

Veilig

Ze benadrukt dat de zorg in het ziekenhuis veilig is. “Ja, de zorg heeft de afgelopen maanden onder druk gestaan, maar ook de reguliere zorg en zeker urgente reguliere zorg blijft doorgaan. Het huidkankercentrum van het Catharina Ziekenhuis heeft alles in huis voor een snelle diagnose en behandeling. Wachten omdat het coronavirus nog niet is verdwenen, weegt niet op tegen verminkingen, littekens en zelfs overlijden omdat de huidkankerplekjes te groot zijn gegroeid of zelfs zijn uitgezaaid”, benadrukt ze.

Waarschuwing

Met de zomer in aantocht kan dr. Brinkhuizen het niet laten om opnieuw te waarschuwen voor de sterke UV-straling van de zon. “Een keer verbranden is al te veel. Iedere beschadiging van de huid vergroot de kans op huidkanker. Elke verbranding telt mee, ook die als kind. Dus smeer jezelf en je kinderen goed in, want je huid onthoudt alles. Hoe bruiner je bent, hoe beschadigder de huid is en hoe groter de kans op huidkanker. En blijf vooral ook smeren. We smeren veel te weinig. Geniet van het mooie weer in de schaduw, draag bedekkende kleding en petjes. En toch een verdacht plekje? Wacht niet en laat het controleren!”