Linda.nl: ‘Dit wil je weten over mutaties van het coronavirus’

In het nieuws hoor je vaak over verschillende varianten van het coronavirus: dit zijn mutaties. Zo heb je onder meer de Zuid-Afrikaanse, Braziliaanse, Britse en Indiase variant. Hoe goed beschermen de vaccins eigenlijk tegen deze mutaties? Linda.nl ging op onderzoek uit en legde de vragen voor aan internist-infectioloog Heidi Ammerlaan van ons ziekenhuis.

Infectioloog-internist Heidi Ammerlaan: “Er bestaan inmiddels al duizenden varianten en meestal is een gemuteerd virus zwakker dan het origineel.”.

Mutaties

“Als een virus zich vermenigvuldigt, kan het steeds een heel klein beetje veranderen door foutjes die worden gemaakt bij het kopiëren van het genetisch materiaal”, legt Ammerlaan uit. “Dat wordt muteren genoemd. Dit klinkt heel spannend, maar is het niet. Dat virussen muteren, is een heel natuurlijk proces. Dat gebeurt met ieder virus. Dus ook met het coronavirus. Er bestaan inmiddels al duizenden varianten en meestal is een gemuteerd virus zwakker dan het origineel.”

”Wat we nu weten over de Britse, Braziliaanse, Zuid-Afrikaanse en Indiase variant is dat het ziekteverloop niet per se ernstiger is, maar deze varianten wel besmettelijker zijn. Daardoor hebben deze varianten na introductie binnen een land vaak al snel de overhand”, legt Ammerlaan uit.

Lees het hele artikel op Linda.nl