Live-uitzending huidkanker: bij factor 50 ben je niet veilig!

Huidkanker ontstaat als gewone huidcellen ontaarden in kwaadaardige cellen die ongeremd kunnen delen. De belangrijkste oorzaken van huidkanker zijn zonlicht en de straling van zonnebanken. Tijdens de live uitzending ‘App de Expert’, vandaag in het Catharina Ziekenhuis, beantwoordde dermatoloog Sharon Dodemont vragen van kijkers.

Er bestaan verschillende varianten van huidkanker. De meest voorkomende vormen zijn het basaalcelcarcinoom (70% van alle huidkankers), het plaveiselcelcarcinoom (20%) en de kwaadaardige moedervlek, melanoom genaamd (10%). Het melanoom is de meest agressieve vorm van huidkanker: het kan de diepte in groeien en kan uitzaaien naar lymfeklieren en andere organen. Het is daarom belangrijk om bij twijfel over moedervlekken en andere pigmentvlekken zo snel mogelijk naar de huisarts of dermatoloog te gaan om de plek te laten beoordelen. “Een melanoom is meestal groter en onregelmatiger van vorm dan een moedervlek. Een groter wordende moedervlek kan wijzen op een melanoom, net als een niet-genezend wondje of bultje. Ook goedaardige huidafwijkingen kunnen bovenstaande klachten veroorzaken. Soms is het lastig om een onderscheid te maken tussen een goedaardige of een kwaadaardige aandoening. Bij twijfel kan onderzoek onder de microscoop door een patholoog van een huidbiopt (een klein stukje weefsel, red) of een groter stuk huidweefsel duidelijkheid brengen”, legt Dodemont uit.

App de Expert – Bekijk deze uitzending terug

Jonge mensen

Steeds vaker ziet de dermatoloog jonge mensen op haar polikliniek. “Huidkanker komt steeds vaker voor. Op dit moment krijgt 1 op de 5 mensen er mee te maken, dan gaat het om 55 duizend nieuwe patiënten in Nederland per jaar. De meest voorkomende vorm van huidkanker is het basaalcelcarcinoom. Deze vorm zie ik steeds vaker bij jonge mensen, waar het cosmetisch aspect nog altijd heel belangrijk is. Het is helaas nog zo dat een mooi bruin tintje nog altijd geassocieerd wordt met mooi en gezond zijn, maar het laat juist zien dat je huid DNA-schade heeft opgelopen. Je mag best even de zon in, maar smeer je goed in, zorg dat je huid niet verbrandt! En ga niet liggen ‘bakken’ op het strand’, want alle zonschade die je voor je 30ste oploopt, blijft bewaard en kan op latere leeftijd alsnog zorgen voor huidkanker en die openbaart zich vaak als een melanoom, een vorm van huidkanker die wel uitzaait en dodelijk kan zijn.”

Smeren

Is huidkanker nu wel of niet erfelijk? “Huidkanker is erfelijk en ook als je zelf al een keer een basaalcelcarcinoom hebt gehad, is de kans dat je opnieuw een plekje krijgt, groter. Maar er zijn ook risicogroepen zoals roodharigen of mensen met sproeten. Het is heel belangrijk om je huid op regelmatige basis goed te checken en als je twijfelt; ga langs de huisarts en laat het even controleren. Het belangrijkste advies van Dodemont aan de kijkers is smeren, smeren en nog eens smeren. “En smeer vooral voldoende en blijf smeren.” Wat is voldoende? “Een theelepel aan crème alleen al voor het gelaat. Smeer je maar de helft, dan hou je maar een kwart van de factor over die op de verpakking staat. Gebruik liever geen spray, die hoeveelheid is vaak niet voldoende. En smeer om de twee uur. Want een keer smeren met factor 50, betekent niet dat je veilig bent.” De meest opmerkelijk vraag ging over haren op een moedervlek. “Die kun je gewoon laten zitten en wijzen niet op huidkanker. Eigenlijk betekent het dat de moedervlek heel gezond is. Dus lekker laten groeien”, lacht de dermatoloog.