Longarts-onderzoeker Christi Steendam is recent gepromoveerd op onderzoek naar longkanker

De afgelopen jaren onderzocht Christi onder leiding van professor Dingemans, longarts-oncoloog aan de Erasmus Universiteit, naar nieuwe manieren om de behandeling met beschikbare EGFR remmers te optimaliseren.

De Epidermale GroeiFactor Receptor (EGFR) is een eiwit op de buitenkant van de cel welke een rol speelt bij longkanker. In de behandeling van longkanker is het remmen van het EGFR eiwit, en daarmee het remmen van de groei van de tumor, voor een deel van de patiënten een belangrijke factor.

Meer therapie op maat

In het proefschrift is gekeken naar nieuwe manieren om behandelingen met beschikbare EGFR remmers te optimaliseren. Met het onderzoek streeft Steendam naar meer therapie op maat in de toekomst. ”Door de mutaties in het bloed te onderzoeken hebben we beter inzicht in de werking van de EGFR remmers. Door dit onderzoek kunnen we nu aan het bloed van de patiënt zien of EGFR remmers goed of minder goed aanslaan. Dit is heel waardevol, want hierdoor kunnen we beter voorspellen wie van onze patiënten een grote kans op lang effect van de remmers heeft en daardoor meer behandeling op maat verlenen”.

Tumor DNA in bloed

In het onderzoek beschrijft Steendam het opsporen van tumor DNA in het bloed. ”We vergelijken twee nieuwe technieken met elkaar (ddPCR en NGS), waarbij beiden goed in staat blijken mutaties op te sporen. Door deze technieken in te zetten hebben we een aantal patiënten mutaties opgespoord en behandeld, bij wie het DNA onderzoek op weefsel niet gelukt was. Dit is bijzonder omdat zonder deze bloed onderzoeken deze mutaties niet konden worden aangetoond”.

Door met onderzoek

Na het afronden van haar proefschrift is Christi inmiddels aangesloten bij het onderzoeksteam naar tumormerkers en mutaties in plasma onder leiding van professor Volkher Scharnhorst, Klinisch Chemicus in het Catharina Ziekenhuis. ‘Het is ontzettend leuk en interessant om in het Catharina door te kunnen gaan met uitzoeken hoe we de diagnose en behandelingen verder kunnen optimaliseren voor onze patiënten’.

Benieuwd naar het onderzoek? Lees hieronder het ProefschriftChristiSteendam