Lukas Dekker: ‘Ik wil gaan voor het leven’

“Vandaag zag ik op de polikliniek een patiënt die in een academisch ziekenhuis tweemaal was behandeld, zonder het gewenste resultaat. Hier hebben wij hem in één keer succesvol kunnen behandelen. Dat geeft me een kick. Ook zag ik vandaag de patiënt die hier twee jaar geleden kwam met ernstige hartritmestoornissen waardoor hij letterlijk omviel. Hij voelt zich nu als herboren. Daar doe ik het voor!”

“Ik wil innovatieve technieken inzetten om mensen een beter leven te geven. Dat drijft me om verder te gaan, om me te verdiepen in nieuwe technieken, om samenwerking te zoeken, om een bijdrage te leveren aan innovaties. Ik wil gaan voor het leven”, zegt cardioloog Lukas Dekker.

Vernuftig

“Ik ben gefascineerd door het hart. Het is een briljant ontworpen orgaan, zo vernuftig, bijna mythisch. Ik heb me verdiept in de elektrische eigenschappen van het hart, hoe de hartspier werkt, de verstoringen. Het is geweldig dat we steeds meer kunnen repareren in dit orgaan. Neem de behandeling van het boezemfibrilleren, dat was tijdens mijn opleiding ondenkbaar”, vervolgt hij.

Uitwaaien

Dekker: “Er zijn ook patiënten die ik niet verder kan helpen, bijvoorbeeld omdat de behandeling te ingrijpend zou zijn. Als ik daar goed over kan praten met de patiënt en weet dat ik me volledig heb ingezet voor het beste resultaat, kan ik daar vrede mee hebben. Zeker dan is het heerlijk om uit te waaien op de fiets, op weg naar huis, 30 kilometer van hier. Op de fiets kan ik afstand nemen van mijn werk. Het is een intensieve baan, zeker omdat ik ook voorzitter van onze vakgroep ben. Op de fiets kom ik vaak tot nieuwe oplossingen. Bovendien vind ik het belangrijk om aan mijn conditie te werken; je moet fit zijn om dit werk te kunnen doen.”

Beter leven

“Het Catharina Ziekenhuis heeft het grootste hartcentrum van Nederland. Ik vind dit een geweldige plek om te werken. Doordat we zoveel patiënten behandelen doen we veel ervaring op en kunnen we onszelf blijven verbeteren. Om zo steeds meer mensen een beter leven te geven”, benadrukt hij.