NOWAY

Catharina start campagne tegen agressie

Drie op de vier zorgmedewerkers krijgen te maken met agressie tijdens het werk. De impact daarvan is groot. Lees hier indrukwekkende verhalen van onze zorgmedewerkers. En lees onze tips waarmee we samen de zorg veilig kunnen houden.

Klik op de afbeelding en lees enkele verhalen van onze medewerkers

 

Agressie in de zorg

De ziekenhuisomgeving kan spannend en stressvol zijn. Misschien bent u in het ziekenhuis omdat u ziek bent. Of omdat een dierbare van u bij ons behandeld wordt. De spanning zorgt soms voor een kort lontje, ook tegen de zorgmedewerker. En die begrijpt dat vaak wel, maar normaal is het natuurlijk niet. Want agressie tegen onze medewerkers is niet oké.

Zorgmedewerkers die met agressie tijdens het werk te maken krijgen, kunnen daar veel last van hebben. Daarom vragen wij aandacht voor agressie in de zorg. We zetten ons in voor een veilige en respectvolle omgeving, voor zowel patiënten, bezoekers als zorgmedewerkers. Zodat onze medewerkers hun werk met liefde blijven doen. En dat is hard nodig. Nu en in de toekomst.

Wat is agressie?

Onder agressie verstaan we het uiten van dreigementen, het gebruiken van fysieke kracht of macht, dan wel het dreigen daarmee. U kunt hierbij denken aan iemand manipuleren, schelden, vernederen, discrimineren, bedreigen, (seksueel) intimideren, betasten, slaan, schoppen, gooien met spullen en vernielen.

Wat kunt u doen?

Tip 1: Volg de richtlijnen van het ziekenhuis
Respecteer de huisregels van het ziekenhuis. Vraag de medewerkers om uitleg als u ergens onzeker over bent. Zij zijn er om u te helpen.

Tip 2: Wees empathisch en geduldig
Realiseer u dat zorgverleners hun best doen om iedereen zo goed mogelijk te helpen. Soms kan het wat langer duren voordat u aan de beurt bent of voordat u antwoord krijgt op uw vragen. Maar wij doen echt ons best u zo snel  mogelijk te helpen. 

Tip 3: Communiceer duidelijk en respectvol
Stel vragen op een beleefde manier en geef de ander de ruimte om te antwoorden. Bent u ontevreden over de zorg? Bespreek dit dan op een respectvolle manier. Zoek een geschikt moment om uw zorgen te uiten en vraag om uitleg.

 

 

 

 

 

Agressie in de zorg, vind jij dat oké? #NOWAY

 

WIlt u onze medewerkers een hart onder de riem steken, laat dan hieronder uw reactie achter.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Enkele reacties

Het is ontzettend jammer dat deze campagne nodig is. Agressie heeft geen enkele zin en al helemaal niet naar mensen die de beste bedoelingen hebben, in dit geval de fantastische medewerkers van het Catharinaziekenhuis. Natuurlijk kunnen de emoties hoog oplopen en natuurlijk zijn zorgmedewerkers er in getraind hoe om te gaan met een dergelijke situatie maar slaan, schoppen, schelden noem het maar op dat is buitenproportioneel geweld wat niemand hoeft te accepteren.
Ik steun deze campagne dan ook met hart en ziel.
Sandy Looijmans

Agressie en geweld tegen de mensen die zo’n belangrijk werk doen, dat mag en kan niet(!) Laten we respect voor elkaar hebben en houden, en onenigheden middels een gesprek oplossen.

Dit moet maar eens ophouden agressie in zorg.het zijn belangrijke mensen die ziekenhuizen werken niet alleen in catharinaziekenhuis maar ook andere ziekenhuizen.dit vindt ik verschrikkelijk ophouden niet meer doen..

Agressie tegen zorgmedewerkers kan echt niet. Omdat ik zelf niet ‘aan het bed sta’ kan ik niet uit ervaring spreken, maar het lijkt me echt heel erg zwaar om te ervaren. Ik wens alle collega’s dan ook veel sterkte en hoop dat het aantal fijne contacten nog altijd de overhand blijft houden. Succes toppers!

Zelf ben ik in de jaren negentig beveiligingsbeambte geweest in dit geweldige ziekenhuis, met veel plezier gewerkt.
Conflicten waren er in die tijd ook al. Zeker patiënten en/of bezoek tegen het personeel.
Als vrouw zijnde, had mijn eigen tactiek om dat geweld te benaderen.
In alle rust kwam ik op de afdeling, even legde ik mijn hand onder de elleboog van de verpleegkundige, zij wist dan genoeg.
Ik liet het geschreeuw van de herrieschopper gewoon doorgaan, totdat die persoon was uitgeput.
Als dan eindelijk de stilte viel, was het mijn beurt om in actie te komen.
Met zachte hand ging ik naar de herrieschopper, samen liep wij, met de steeds de mopperend persoon, naar de koffiekamer.
Dan kwam in veel gevallen een ander verhaal naar voren en uiteindelijk was de rust terug gekeerd.
Het mooiste compliment was toch wel van de verpleegkundigen bij mijn avonddienst.
Dan ging mijn telefoon, altijd blij als ze mijn stem hoorde.
Opluchting op de afdeling, ik had dienst. Dat gaf mij, een enorme boost.
Want een heftige verhalen en wat dapper van jullie om deze verhalen met ons te delen.
Speciaal voor onze beveiligers weet dat ik het heel prettig vind dat ik weet dat jullie er zijn.
Bij het Catharina ziekenhuis werken fantastische mensen. Zorgzaam en invoelen. Alle hulde!
Niet normaal regels zijn toch duidelijk en die zijn er voor iedereen.

 

 


© 2024 Catharina Ziekenhuis
Alle rechten voorbehouden