Ouders en kind altijd samen in het nieuwe ’Vrouw Kind Centrum’

Het Catharina Ziekenhuis heeft er een ‘nieuwe afdeling’ bij: het Vrouw Kind Centrum. Gisteren is de afdeling officieel in gebruik genomen. “Het is een samenvoeging van de afdeling verloskunde, de couveuse-afdeling en de kinderafdeling”, legt Mirjam Smulders, teamleider Kindergeneeskunde uit, “verpleegkundigen van de verschillende afdelingen gaan nog  nauwer met elkaar samenwerken waardoor kennis nog meer wordt uitgewisseld. En het allerbelangrijkste; ouders en kinderen blijven bij elkaar.”

“Het nieuwe centrum is ontworpen volgens het concept ‘gezinsgerichte zorg’. Ouders en kinderen kunnen dag en nacht bij elkaar blijven. Dat geldt op alle 15 kraamsuites, alle 12 couveusekamers en op de kinderafdeling”, benadrukt Ann Thijs, teamleider Verloskundigen.

Gezinsgerichte zorg

Het nieuwe concept ‘gezinsgerichte zorg’ zorgt ook voor nieuwe kansen bij verpleegkundigen. “Ik zie het als een groot voordeel. Je krijgt de gelegenheid als verpleegkundige om je kennis te verbreden en inhoudelijk veel dieper met je vak bezig te zijn. Hiervoor hebben alle verpleegkundigen dit jaar een bijscholing doorlopen. Deze nieuwe manier van werken zorgt ervoor dat we onze verpleegkundigen veel flexibeler in kunnen zetten en zo druk op bepaalde afdelingen beter kunnen opvangen. De lijnen waren al kort maar we komen met deze samenwerking nog dichter bij elkaar te staan”, legt Thijs uit.

Contact niet onderbroken

In het nieuwe Vrouw Kind Centrum wordt gekeken naar wie van de twee, moeder of kind, de meeste zorg nodig heeft. “Heeft het kind de meeste zorg nodig, dan gaat moeder mee naar de couveuseafdeling waar de verpleegkundige van de couveuseafdeling tevens de moeder verzorgt. Indien nodig wordt ook de obstetrie verpleegkundige bij de zorg betrokken. Het kan ook zijn dat moeder kwetsbaarder is en dat besloten wordt om de couveuse op de kraamsuite te plaatsen. Uitgangspunt is dat het contact tussen moeder en kind niet wordt onderbroken. En dat kunnen we nu in het nieuwe centrum garanderen”, aldus Smulders.

Kraamsuites en couveusekamers en kinderafdeling

Zowel de kraamsuites als de couveusekamers van het Catharina Ziekenhuis zijn van alle gemakken voorzien. Elke kraamsuite heeft een keukentje, een badkamer en is voorzien van internet,  tv en ambilight. Drie kraamsuites hebben een bevalbad. De couveuseafdeling bestaat uit gezinskamers met een aantal praktische technische snufjes. Zo kan de speciale verlichting zo worden ingesteld dat de opgenomen kindjes zo min mogelijk prikkels krijgen en minder stress ervaren. Ook kunnen ouders bijvoorbeeld hun mobiele telefoon aansluiten op de couveuse en met hun vertrouwde stemgeluid boodschappen inspreken voor hun kindje. De nieuwe kinderafdeling is helemaal van deze tijd met de allerleukste uitdagingen voor kinderen van verschillende leeftijden. Er zijn diverse nieuwe thema’s zoals de onderwaterwereld in de speelkamer. Alles om het verblijf in het ziekenhuis voor het kind zo aangenaam mogelijk te laten verlopen.