Veelgestelde vragen over uw afspraak in het ziekenhuis

Naar uw afspraak in het Catharina Ziekenhuis voor een gesprek, onderzoek of behandeling

 
We hebben de meest voorkomende vragen op deze pagina verzameld. Als u specifieke vragen heeft, staan onze medewerkers en vrijwilligers bij de ingang klaar om u te helpen.

Algemeen

  • Komt u voor het eerst in het Catharina Ziekenhuis, dan zou het fijn zijn als u op tijd aanwezig bent! Zorg dat u wat eerder vertrekt, omdat u zich moet laten registreren bij de patiëntenregistratie (Centrale hal/hoofdingang). Neem hier dan ook de tijd voor om niet al overhaast bij uw afspraak aan te komen. Als iedereen op tijd aanwezig is, kunnen wij voorkomen dat wachttijden ontstaan of oplopen.

  • Als u zich goed wilt voorbereiden op uw polikliniekbezoek, leest u deze informatie dan goed door. In de folder Polikliniekboekje vindt u uitgebreidere informatie over het polikliniekbezoek. De folder Voorbereiding afspraak helpt u bij het voorbereiden op het gesprek met uw zorgverlener.

    Wat neemt u mee?

    • Een geldig legitimatiebewijs (identiteitskaart, paspoort, rijbewijs of verblijfsvergunning).
    • Een geldig verzekeringsbewijs of -pasje.
    • Een verwijsbrief van uw huisarts of medisch specialist. Als u geen verwijsbrief meeneemt, loopt u het risico dat u de ziekenhuisrekening zelf moet betalen.
    • Het overzicht van de door u gebruikte medicijnen (op te vragen bij uw apotheek).
    • Uw afsprakenkaart of afspraakbevestiging (bij een vervolgafspraak).
    • Uw leesbril, als u die nodig heeft.
    • Ingevulde vragenlijsten (als u deze van ons kreeg).
    • Heeft u een afspraak op de polikliniek Kindergeneeskunde? Neem dan ook het groeiboekje van uw kind mee.
  • Het Catharina Ziekenhuis is volledig rookvrij. Dit geldt niet alleen voor onze gebouwen, ons hele terrein is rookvrij. Wij willen de gezondheid van onze patiënten en medewerkers verbeteren. Daarom zorgen we ervoor dat onze patiënten, bezoekers en medewerkers niet in aanraking hoeven te komen met roken. Ook ondersteunen we medewerkers en patiënten bij het stoppen met roken.

  • In verband met de veiligheid en uit oogpunt van hygiëne en efficiency kunt u in ons ziekenhuis alleen nog met pin betalen. Vergeet bij een afspraak of een bezoek aan ons ziekenhuis niet uw bankpas mee te nemen. Bedankt voor uw begrip. Komt u met de auto? Houd er rekening mee dat u alleen per pin / telefoon kunt betalen.

     

  • De coronacrisis heeft ook nieuwe digitale inzichten gegeven, zoals het invoeren van telefonische en videoconsulten. Daar blijven we zoveel mogelijk gebruik van maken. Het is aan uw behandelaar welk middel voor uw afspraak wordt ingezet.

  • Als ziekenhuis doen we alles om een veilige plek te zijn voor iedereen die onze zorg nodig heeft. Daarom zijn in het ziekenhuis de basisregels van kracht:

    • Desinfecteer uw handen bij binnenkomst;
    • Hoest of nies in de elleboog;
    • Luchtwegklachten? Doe thuis een corona zelftest. Is de test positief? Bel dan met de polikliniek of afdeling waar u een afspraak heeft om te overleggen of het noodzakelijk is om naar het ziekenhuis te komen. Als u naar het ziekenhuis komt, draagt u altijd een mondneusmasker type IIR. Is de test negatief? Draag ook dan in het ziekenhuis een mondneusmasker type IIR om besmetting te voorkomen; 
    • Kom niet te vroeg voor uw afspraak naar het ziekenhuis;
    • Wij schudden geen handen meer, maar begroeten u met een glimlach!

    Als iedereen zich aan bovenstaande maatregelen houdt, houden we het veilig in ons ziekenhuis.

  • Een afspraak of behandeling in het ziekenhuis kan geld kosten. Dat geldt voor alle afspraken. Dus niet alleen voor een fysieke afspraak in het ziekenhuis, maar ook voor een telefonisch, schriftelijk of videoconsult. 

    Wij sluiten elk jaar een contract met zorgverzekeraars. Zij vergoeden een groot deel van de kosten van ziekenhuiszorg. U betaalt wel altijd een verplicht eigen risico aan de zorgverzekeraar voor zorg uit het basispakket. Ook betaalt u voor sommige zorg een eigen bijdrage. Heeft u een budgetpolis of heeft u zorg nodig die niet onder de basisverzekering valt, dan kan het zijn dat u (een deel van) de rekening zelf moet betalen. Kijk voor meer informatie over de contracten met zorgverzekeraars en de kosten van ziekenhuiszorg op de pagina Prijzen en vergoedingen

    Heeft u vragen over uw verzekering? Bekijk dan uw polis of neem contact op met uw zorgverzekeraar. Heeft u vragen over het eigen risico? Bekijk dan de Informatiekaart van de NZA. 

    Kinderen onder de 18 jaar hebben trouwens geen eigen risico.

Route en parkeren

Aanmelden

Bloedprikken

  • Op onze pagina Bloedprikken leest u hoe dit gaat.

    Zonder afspraak
    Op werkdagen tussen 08.00 en 17.00 uur kunt u zonder afspraak terecht. Na 17.00 uur altijd op afspraak.

  • Ja, tussen 08.00 en 17.00 uur kunt u zonder afspraak terecht.

  • Gebruik de link in de bevestigingsmail om uw afspraak te wijzigen of af te zeggen.

  • Ja, u kunt tussen 17.00 en 19.30 uur bloed laten prikken. Bloedprikken na 17.00 uur kan alleen op afspraak en is mogelijk voor patiënten vanaf 9 jaar.

     

  • Ja, dit is mogelijk. U kunt dan telefonisch contact opnemen met een medewerker van Diagnostiek voor U. Zij kunnen een afspraak met u maken.

    De website voor bloedafname heeft ook een overzicht van alle prikpostlocaties; er is altijd een prikpost in de buurt.

  • Als er op het aanvraagformulier voor laboratoriumonderzoek bij één of meerdere testen ‘Afname op CZE’ staat, dan moet u naar de hoofdlocatie van het Catharina Ziekenhuis komen voor bloedafname. In alle andere gevallen kunt u naar een prikpost bij u in buurt gaan. Zorg er wel voor dat u het aanvraagformulier voor laboratoriumonderzoek (van uw huisarts of te vinden in MijnCatharina) en de bevestiging van de afspraak meeneemt.

  • Neem het aanvraagformulier voor laboratoriumonderzoek van de zorgverlener én de bevestiging van uw afspraak mee. Met de QR-code dat u via de mail hebt ontvangen kunt u zich aanmelden op de poli bloedafname. Dat kan op uw telefoon of uitgeprint.

  • U kunt maximaal 3 maanden voor de gewenste bloedafnamedatum, een prikafspraak maken.

  • Bent u als patiënt in het Catharina Ziekenhuis geregistreerd, komen de uitslagen in uw dossier in MijnCatharina te staan zodra ze bekend zijn.

    Let op!

    • Op deze pagina kunnen uitslagen staan die nog niet met u besproken zijn. Klik op ‘Doorgaan’ als u deze uitslagen wilt bekijken. Klik op ‘Annuleren’ als u de uitslagen eerst met uw arts wilt bespreken.
    • Van veel laboratoriumonderzoeken weten we binnen één dag de uitslag. Soms duurt het langer, bijvoorbeeld bij onderzoeken die we niet zo vaak uitvoeren of die een extern laboratorium uitvoert.

    Heeft u vragen over de uitslag? Wacht dan op het moment dat u afgesproken heeft met de arts om uw uitslag te bespreken.


© 2025 Catharina Ziekenhuis
Alle rechten voorbehouden