Handleiding MijnCatharina (Folder)

Algemeen
Michelangelolaan 2
5623 EJ Eindhoven
040 - 239 91 11
Catharina een Santeon ziekenhuis

Handleiding MijnCatharina (Folder)

Als patiënt van het Catharina Ziekenhuis heeft u toegang tot patiëntportaal MijnCatharina. In deze folder leest u hoe MijnCatharina werkt en wat u kunt met de verschillende onderdelen van deze persoonlijke omgeving. Heeft u nog vragen? Neem contact op met de polikliniek waar u in behandeling bent.

1. Wat is MijnCatharina?

Als patiënt van het Catharina Ziekenhuis heeft u toegang tot MijnCatharina. Wat kunt u met MijnCatharina?

  • Uw persoonlijke gegevens en gedeeltes van uw medisch dossier bekijken;
  • Met een verwijzing van uw huisarts zelf een afspraak inplannen;
  • Inzien welke afspraken er gepland staan in het Catharina Ziekenhuis;
  • Inzien welke medicijnen u gebruikt;
  • Uitslagen bekijken;
  • Brieven inzien die door het ziekenhuis naar u, uw huisarts of een andere zorgverlener zijn verzonden;
  • Een herhaalrecept voor medicijnen aanvragen;
  • Een vraag stellen aan uw zorgverlener via e-consult;
  • Een digitale vragenlijst invullen.
1.1 Medische termen

Uw behandelend arts schrijft zijn bevindingen op als naslag voor zichzelf en voor andere zorgverleners die bij uw zorg betrokken zijn. U kunt informatie tegenkomen die u niet goed begrijpt, zoals medische termen. Met vragen hierover kunt u terecht bij uw behandelend arts.

1.2 Wat heeft u nodig om in te loggen?

U kunt het patiëntenportaal raadplegen via een computer, laptop of tablet. Om in te kunnen loggen gebruikt u uw DigiD.

1.3 Wat is DigiD?

DigiD staat voor digitale identiteit. Het is een manier waarmee de overheid op internet uw identiteit kan controleren.

1.4 DigiD aanvragen

Wilt u een DigiD aanvragen? Ga naar www.digid.nl.

2. In- en uitloggen

2.1 Inloggen

Stap 1
Ga naar www.catharinaziekenhuis.nl.

Stap 2
Klik op knop ‘MijnCatharina’ en vervolgens voor ‘Inloggen met DigiD’ om op het invulscherm van DigiD te komen.

Stap 3
Om toegang te krijgen tot het MijnCatharina kiest u voor ‘Inloggen met DigiD app’ of ‘Inloggen met DigiD met een extra controle via sms’.

Inloggen met een controle via sms
Als u inlogt met controle via sms vult u uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord in. U ontvangt direct een code per sms op uw mobiele telefoon. Als u die invult, bent u ingelogd op MijnCatharina.

Inloggen met DigiD app
Als u inlogt met de DigiD app vult u eerst de koppelcode die u krijgt in de DigiD app. Met uw mobiele telefoon of tablet scant u de QR-code. Daarna vult u op de app uw wachtwoord in. U bent nu ingelogd op MijnCatharina.

2.2 Uitloggen

U logt uit bij MijnCatharina door rechtsboven op ‘Uitloggen’ te klikken. Wanneer u 15 minuten niets doet in MijnCatharina, wordt u automatisch uitgelogd. Alle informatie die niet verzonden of niet opgeslagen is, gaat dan verloren.

3. Wat kunt u met MijnCatharina?

MijnCatharina bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Homepage (startpagina)
  • Agenda
  • Dossier
  • Taken
  • E-consult
  • Mijn gegevens
  • Videoconsult
  • Patiëntenfolders
3.1 Homepage (startpagina)

De startpagina verschijnt nadat u hebt ingelogd. Hier vindt u een verzameling van handige informatie en heeft u direct overzicht van uw eerstvolgende afspraak, uw ongelezen e-consultberichten en taken die voor u klaar staan.

3.2 Agenda

Onder het kopje ‘Agenda’ vindt u een afsprakenoverzicht en informatie over hoe u zich kunt voorbereiden op uw bezoek aan de polikliniek. In het menu kunt u een keuze maken uit:

Een afspraak maken met een verwijzing

Als u na het bezoek aan de huisarts een (zorgdomein)verwijzing heeft gekregen voor een specialisme in het Catharina Ziekenhuis, kunt u via MijnCatharina een afspraak inplannen. Dit staat dan vermeld op de verwijzing met een zogenoemd ZorgDomein-nummer. Als dit van toepassing is, kan dit op 2 manieren: inloggen met het ZD-nummer of inloggen met DigiD en vervolgens een afspraak maken met het ZD-nummer:

Stap 1

  • Log in met het verwijsnummer van Zorgdomein (website: klik op inloggen met een verwijsnummer)
    OF
  • Log in op MijnCatharina via www.catharinaziekenhuis.nl en Klik op ‘Agenda’ in het beginscherm. Klik daarna in grijze menu op ‘Verwijzing inplannen’.

 

Stap 2

Kies hier de mogelijkheden die van toepassing zijn op de afspraak. Bij meer opties is het mogelijk om te zoeken op een specifieke dag, datum of tijdstip.

  • Klik op ‘Plan deze afspraak’. Er verschijnt een samenvatting van de gekozen afspraak.
  • Klik op ‘Volgende’ om de afspraak definitief te maken en te bevestigen.
  • Klik op ‘Overzicht geplande afspraken’ om uw aanstaande afspraken in het Catharina Ziekenhuis te zien.

Overzicht geplande afspraken

Hier vindt u uw aankomende afspraken, opnames en operaties in het ziekenhuis.

Geplande videoconsulten
Steeds meer zorgverleners in het Catharina Ziekenhuis werken met het videoconsult. Daardoor kunnen patiënten hun zorgverlener ‘bezoeken’ via een beeldverbinding. Dat gebeurt op een veilige manier, via het patiëntenportaal MijnCatharina. Voor een videoconsult hoeft u dus niet naar het ziekenhuis te komen. Wel zo gemakkelijk en tijdbesparend! Download hiervoor de gratis applicatie ‘Microsoft Teams’ uit de App Store of Google Play Store. U hoeft zich niet aan te melden bij de app. De applicatie moet alleen geïnstalleerd zijn. Bent u al ingelogd met een account? Log dan uit voordat u het videoconsult start.

Bekijk de animatie op www.catharinaziekenhuis.nl/videoconsult of scan de QR-code.

ALG-050 QR code videoconsult.png

 

Net als voor een gewoon consult in het ziekenhuis, maakt u een afspraak voor een videoconsult. U meldt zich op de afgesproken dag tien minuten voor de afgesproken tijd in een virtuele wachtkamer (lobby) binnen het online patiëntenportaal MijnCatharina. Uw zorgverlener ziet wanneer u klaar zit en maakt verbinding. Vervolgens kunt u met uw zorgverlener in gesprek.

Historie
Hier vindt u de afspraken, opnames en operaties die u heeft gehad in het ziekenhuis.

 

3.3 Dossier

Onder het kopje ‘Dossier’ vindt u verschillende onderdelen uit uw dossier. Dit zijn onder andere:

Behandelverslagen
Hier vindt u de conclusie en het beleid dat u tijdens uw afspraak met uw behandelaar hebt besproken.

Brieven
Hier vindt u brieven over uw medische situatie die zijn verstuurd na 30 november 2018. Dit kunnen brieven zijn die gericht zijn aan uzelf, maar ook brieven die naar uw huisarts of een andere arts zijn verstuurd. De nieuwste brieven staan bovenaan. U kunt een brief inzien door op de brief in het overzicht te klikken.

Medicijnen

Medicijnen > Medicatieoverzicht

Hier vindt u het overzicht van medicijnen die op dit moment bij de artsen in het Catharina Ziekenhuis bekend zijn. Het gaat hierbij om medicatie die u tijdens of na de opname thuis gebruikt. Bij de medicatie staat ook wanneer u hiermee bent begonnen, bij welke polikliniek deze medicijnen horen, de dosering en hoe u deze in moet nemen.

Het kan zijn dat dit overzicht afwijkt van de medicijnen die u gebruikt, bijvoorbeeld als u via de huisarts nog andere medicijnen voorgeschreven heeft gekregen. Het is voor uw eigen veiligheid belangrijk dat uw medicatieoverzicht compleet is. Deze informatie is ook belangrijk voor de artsen in het Catharina Ziekenhuis. Wijzigingen kunt u telefonisch doorgeven aan de polikliniek waar u onder behandeling bent of via de knop ‘Vragen aan apotheek’ doorgeven aan de apotheek van het ziekenhuis.

Medicijnen > Herhaalrecept aanvragen
Een herhaalrecept aanvragen kan thuis:

  • alleen bij de medicatie waar in het medicatieoverzicht ‘Herhaalrecept’ achter staat.
  • alleen voor medicatie die door de zorgprofessional uit het ziekenhuis aan u is voorgeschreven.

Stap 1
Wilt u een herhaalrecept aanvragen? Klik op ‘Dossier’ en vervolgens in het grijze menu op ‘Medicijnen’.

Stap 2
Zoek het medicijn op waarvoor u een herhaalrecept wilt aanvragen en klik op de knop ‘Herhaalrecept aanvragen’.

Stap 3
U kunt kiezen naar welke locatie u het recept wilt laten opsturen. Kiest u het specialisme dat de medicatie heeft voorgeschreven.

Aangevraagde herhaalrecepten zijn terug te vinden bij de verstuurde e-consulten.

Let op – Wij zorgen ervoor dat we uiterlijk de volgende werkdag het recept naar uw apotheek sturen. U kunt bij uw apotheek informeren wanneer u het medicijn kunt ophalen. Indien het specialisme uw aanvraag niet kan verwerken dan wordt u hierover geïnformeerd.

Uitslagen
In MijnCatharina vindt u de uitslagen van verschillende onderzoeken die zijn gedaan. Bijvoorbeeld laboratoriumuitslagen van bloedonderzoek, urineonderzoek, weefselonderzoek of onderzoek in het maagdarmkanaal. Van beeldvormend onderzoek van de afdeling Radiologie (zoals een echo of MRI) vindt u alleen de verslagen en geen beeldmateriaal (foto’s of filmpjes).

Als de uitslagen bekend zijn, komen deze direct in MijnCatharina te staan. Let op, het kan zijn dat u uitslagen ziet die wellicht nog niet met u besproken zijn. Houdt u er rekening mee dat er vervelende of onverwachte uitslagen bij kunnen zijn. Uw behandelend arts vertelt u wat de uitslagen betekenen. Heeft u de arts nog niet gesproken en de uitslag staat in MijnCatharina, dan bepaalt u zelf of u deze uitslag vast wil bekijken.

Maakt u zich zorgen? Neem dan contact op met de polikliniek waar u onder behandeling bent. U kunt ook een vraag stellen aan uw arts via een e-consult.

Allergieën
Hieronder staan de allergieën die bekend zijn in het Catharina Ziekenhuis.

Behandelbeperking en wilsverklaring
Hieronder staan de behandelbeperkingen zoals die in het Catharina Ziekenhuis bekend zijn.

Een behandeling wordt in overleg met u afgesproken. U maakt met uw coördinerend behandelaar ook afspraken over welke ingrepen of behandelingen niet bij u zullen worden gedaan. U kunt aangeven of er behandelingen zijn die u tijdens de opname niet wilt. Maar ook de arts kan grenzen stellen. Dit noemen we behandelbeperkingen.

U kunt hier uw ingescande wilsverklaring vinden.

Drugs-, alcohol-, tabaksgebruik
Hier vindt u een overzicht van uw drugs-, alcohol-, tabaksgebruik zoals die bekend zijn in het Catharina Ziekenhuis. Intoxicaties is een overkoepelende term voor het gebruik van alcohol, tabak en drugs. Onder drugs wordt verstaan: verdovende middelen, stimulerende middelen, bedwelmingsmiddelen, roesmiddelen, geestverruimende middelen, verboden middelen of dope die in meer of mindere mate een drogerende en mogelijk verslavende werking hebben.

Dit overzicht beschrijft de uitgevraagde gegevens over uw gebruik van alcohol, drugs, tabak en blootstelling aan tabaksrook. Drugsgebruik, tabaksgebruik en overmatig of excessief alcoholgebruik kan van invloed zijn op uw behandeling en/of diagnostiek.

Metingen
Hier staan de resultaten vermeld van diverse metingen die bij de patiënt zijn uitgevoerd in Catharina Ziekenhuis, zoals:

  • Gewicht: in kilo’s
  • Lengte in centimeters
  • BMI: Body Mass Index
  • Resp: ademfrequentie (aantal keer per minuut)
  • Temp: temperatuur in graden Celsius
  • HR: hartslag (slagen per minuut)
  • SpO2: zuurstofpercentage
  • NIBP: bloeddruk (millimeter kwikdruk)
  • NRS: Pijnscore in rust (schaal van 1 tot 10)

Diagnoses en complicaties
Hieronder kunt u de diagnoses en complicaties inzien die bij u zijn vastgesteld. Een complicatie is een onvoorzien en ongewenst gevolg van de zorg in ons ziekenhuis. Let op, u vindt hier alleen de diagnoses en complicaties die na 30-11-2018 zijn vastgesteld.

Functionele en mentale status
Op deze pagina kunt u bekijken welke eigenschappen er van u geregistreerd zijn die te maken hebben met uw functionele status (bijvoorbeeld werk, sociale activiteiten en leefstijl) en mentale status (uw geestelijke gezondheid). Deze informatie wordt geregistreerd tijdens uw behandeling in het ziekenhuis zodat we daar rekening mee kunnen houden bij de verdere behandeling, verpleging en evaluatie.

Implantaten
In dit overzicht kunt u bekijken welke implantaten er in ons ziekenhuis bij u geregistreerd staan. Een implantaat kan bijvoorbeeld een heupprothese, pacemaker of lens zijn. We hebben deze implantaten geregistreerd vanwege uw veiligheid. Mochten er ooit problemen worden geconstateerd met deze implantaten, dan kunnen wij direct contact met u opnemen.

Signaleringen
Hieronder vindt u een overzicht van de in ons ziekenhuis geregisteerde signaleringen. Signaleringen bestaan uit besmettingsrisico’s en aandoeningen. Een besmettingsrisico is de kans op verspreiding van bepaalde micro-orgaismen, bijvoorbeeld bacteriën. U kunt bijvoorbeeld een grotere kans op een besmettingsrisico hebben omdat u onlangs in een ziekenhuis in het buitenland bent geholpen. Vaak vraagt uw zorgverlener hiernaar als u wordt opgenomen of geopereerd.

Verrichtingen
In dit overzicht vindt u de verrichtingen die zijn uitgevoerd. Een verrichting wordt uitgevoerd in het kader van een uitgezet beleid of voor het verkrijgen van aanvullende informatie in het diagnostisch proces. Het vastleggen van verrichtingen geeft u inzicht in uw behandeling.

Voedingsadvies
Hier vindt u de bij ons bekende en geregistreerde voedingsadviezen en voedingsvoorschriften.

Wie heeft mijn dossier bekeken?
Op deze pagina kunt u zien welke medewerkers van ons ziekenhuis uw medisch dossier hebben bekeken. Dat kunnen uw zorgverleners zijn, maar soms ook andere medewerkers, bijvoorbeeld een medewerker van de financiële administratie of een secretaresse van een polikliniek. Alle medewerkers houden zich hierbij aan strenge regels. Medewerkers kunnen alleen het deel van uw medisch dossier zien als dat nodig is voor hun taak.

Dossier exporteren
Met deze knop kunt u een zogenoemd XML-bestand van uw medische gegevens downloaden. Dit bestand bestaat uit een samenvatting van uw medisch dossier. U kunt deze samenvatting zelf niet lezen omdat dit bestand bestaat uit programmeertaal. Deze export is bedoeld voor uw Persoonlijke Gezondheidsomgeving (PGO). Dit is een website of app waarmee u toegang hebt tot uw eigen gezondheidsgegevens. De PGO’s zijn op dit moment nog in ontwikkeling, daarom is het nog niet mogelijk om het XML bestand te openen in deze omgeving.

3.4 Taken

Voor een aantal poliklinieken zijn digitale vragenlijsten beschikbaar. Deze vragenlijsten zijn bedoeld om uw gezondheid te volgen of als voorbereiding op een behandeling.

U kunt de vragenlijst vinden onder het tabblad ‘Taken’. Hier vindt u terug welke vragenlijsten nog ingevuld moeten worden en welke u eerder hebt ingevuld. Soms is het nog mogelijk om wijzigingen aan te brengen. Er verschijnt dan een knop ‘Wijzigen’ in beeld.

Let op: Alleen als u toestemming heeft gegeven om SMS berichten te willen ontvangen, ontvangt u per SMS een bericht wanneer er een vragenlijst voor u klaar staat.

Een vragenlijst invullen
Onder het tabblad ‘Taken’ ziet u welke vragenlijsten er voor u klaar staan. Ziet u niets staan? Dan zijn er op dat moment geen vragenlijsten.

Stap 1
Selecteer de vragenlijst die u wilt invullen en klik op ‘Invullen’ of ‘meer informatie’

Stap 2
Vul de vragenlijst in. Vragen met een * zijn verplicht. Klik steeds rechts onderaan de pagina op ‘Volgende’ om verder te gaan.

Stap 3
Klik aan het einde van de vragenlijst op ‘Opslaan’. Uw ingevulde vragenlijst is nu opgeslagen.

Let op – Het is niet mogelijk om de vragenlijst tussentijds op te slaan. Het is belangrijk dat u de vragenlijst in één keer invult.

Ingevulde vragenlijsten bekijken
Onder ‘Taken’ en ‘Uitgevoerde acties’ ziet u welke vragenlijsten u heeft ingevuld. Door te klikken op de knop ‘Inzien’ kunt u de vragenlijsten openen en zien wat u hebt ingevuld.

3.5 E-consult

Onder het kopje ‘E-consult’ kunt u een bericht sturen met een vraag aan uw zorgverlener. U kunt hierbij denken aan:

  • leefstijladviezen en -vragen;
  • vragen over (bijwerkingen van) medicijnen;
  • vragen over (uitslagen van) een onderzoek;
  • vragen over een eerder consult.

Een e-consult kan alleen worden verzonden als de polikliniek deze optie voor u heeft aangezet. U ziet dan de knop ‘Start nieuw E-Consult’. Ziet u de knop niet, neemt u dan contact op met de polikliniek waar u onder behandeling bent en vraag of deze optie voor u aangezet kan worden. Dit kan telefonisch.

Uw e-consult komt binnen bij een medewerker van de polikliniek. Deze beantwoordt uw vraag zelf als de vraag niet medisch is of stuurt uw vraag door naar de zorgverlener die uw medische vraag kan beantwoorden. Nadat u een vraag heeft gesteld via een e-consult, krijgt u voor het einde van de volgende werkdag een antwoord.

Bij een spoedvraag is een e-consult niet geschikt. Neem bij spoed telefonisch contact op met de polikliniek waar u onder behandeling bent of bel uw huisarts.

Melding nieuw e-consult
Het is mogelijk per e-mail een melding te krijgen zodra u een nieuw e-consult heeft ontvangen in MijnCatharina. Indien u nog geen melding ontvangt, moet u bij ‘Mijn gegevens’ bij ‘Mijn instellingen’ selecteren of u een e-mail wilt ontvangen bij een nieuw e-consultbericht. Ook kunt u hier uw e-mailadres registreren.

E-consult in medisch dossier
Als u een e-consult naar uw zorgverlener verstuurt, kan deze informatie worden opgenomen in uw medisch dossier van het Catharina Ziekenhuis. Ook het antwoord van uw zorgverlener kan daarin komen te staan. De e-consulten zijn op deze manier te bekijken door de zorgverleners van het Catharina Ziekenhuis die een behandelrelatie met u hebben.

Nieuw e-consult starten
Stap 1
Wilt u een nieuwe vraag stellen? Klik dan op ‘Start nieuw e-consult’.

Stap 2
Klik op ‘Kies een ontvanger’, selecteer de polikliniek waar u onder behandeling bent en het bericht naartoe wilt sturen en klik op ‘Ok’.

Let op – Staat uw polikliniek er niet tussen? Vraag dan aan uw polikliniek om het e-consult voor u beschikbaar te stellen. Dit kan telefonisch.

Stap 3
Zet een duidelijke omschrijving in het vakje ‘Onderwerp’. Zo kunt u later gemakkelijker berichten terugvinden. U kunt ook een bijlage (afbeelding) toevoegen aan het bericht.

Stap 4
Type vervolgens het bericht en klik op ‘Verzenden’.

Beantwoorden of aanvullen van een eerder e-consult
Hebt u al één of meerdere berichten uitgewisseld met een zorgverlener over een bepaald onderwerp? Klik dan NIET op ‘Start nieuw e-consult’, maar reageer op de eerdere berichten. Dit doet u door een eerder bericht aan te vullen of te beantwoorden. U hebt bijvoorbeeld uw arts eerder een bericht gestuurd met een vraag en u wilt hier nog een vraag over stellen. Hierdoor komen alle berichten over hetzelfde onderwerp overzichtelijk bij elkaar te staan.

Let op – Onderwerpen waar ‘Gesloten’ achter staat, kunnen niet meer beantwoord worden.

Stap 1
Zoek het onderwerp waarover u een bericht wilt sturen. Klik op ‘+’ voor het onderwerp, om het uit te klappen.

Stap 2
Klik op het laatste bericht over dit onderwerp (deze staat bovenaan).

Stap 3
Onderaan het bericht staat: ‘Aanpassen’ of ‘Beantwoorden’.

Aanpassen: het bericht dat u eerder stuurde is nog niet gelezen door uw behandelteam. U kunt het bericht nog aanpassen. Er staat dan ‘Aanpassen’ onder het bericht.

Beantwoorden: u hebt een antwoord gekregen van het behandelteam op het bericht dat u eerder stuurde. U kunt hierop reageren. Er staat dan ‘Beantwoorden’ onder het bericht.

Hebt u een bericht gelezen, dan kunt u het markeren als ongelezen. Er staat dan ‘Markeer als ongelezen’ onderaan het bericht. Dit kan handig zijn om uzelf eraan te herinneren dat u het bericht nog moet beantwoorden.

Tips voor gebruik e-consult

  • Voor een nieuw onderwerp: start een nieuw e-consult.
  • Na 15 minuten wordt u automatisch uitgelogd. Als uw bericht nog niet is verzonden, wordt deze niet opgeslagen. Houd hier rekening mee.
  • U kunt via e-consult geen herhaalrecept aanvragen. Voor een herhaalrecept gaat u naar ‘Medicijnen’ en klik dan op ‘Herhaalrecept’.
  • Voor vragen of opmerkingen binnen een openstaand (Actief) onderwerp: ga naar het betreffende onderwerp en reageer op het laatste bericht. Klik op ‘+’.
  • Onderwerpen waar ‘Gesloten’ achter staat, kunnen niet meer beantwoord worden.
  • U kunt als bijlage een afbeelding meesturen.
3.6 Mijn gegevens

Hier vindt u uw persoonsgegevens, zoals deze bij het Catharina Ziekenhuis bekend zijn. Denk hierbij aan uw adresgegevens en de contactgegevens van uw huisarts en verzekeraar. Het is belangrijk dat deze gegevens kloppen. Controleer dit dus goed.

Uw telefoonnummer en e-mailadres kunt u zelf controleren en aanpassen. Zijn uw adresgegevens gewijzigd en is dit door de gemeente verwerkt? U kunt dan bij adresgegevens op de knop ‘wijzigen’ klikken. Het systeem haalt dan uw actuele adresgegevens vanuit het Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens. Zijn er overige wijzigingen? Geef deze aan ons door. Dat kan op de polikliniek waar u in behandeling bent en bij de balie Patiëntenregistratie in de centrale hal van ons ziekenhuis.

Wilt u berichten over afspraken liever per e-mail ontvangen? Dan kunt u hier uw e-mailadres invullen. Beantwoord de vraag ‘E-mailen toestaan?’ met ‘ja’ en vul bij uw contactprofiel ‘digitaal’ in.

Notificatie instellingen
Op deze pagina kunt u de instellingen aanpassen voor het ontvangen van een notificatie of bericht als er wijzigingen zijn.

Toestemming
Op deze pagina kunt u aangeven welke gegevens uit u dossier wilt delen. Ook kunt u de toestemmingen die door het Catharina Ziekenhuis in uw dossier zijn vastgelegd bekijken en wijzigen. Uw toestemming kunt u ook aangeven bij Patiëntenregistratie of op de polikliniek.

3.7 Patiëntenfolders

Uw zorgverlener kan patiëntenfolders die voor u belangrijk zijn in MijnCatharina klaarzetten. Deze folders vindt u op deze pagina.

4. Veiligheid MijnCatharina

Het Catharina Ziekenhuis vindt de privacy van patiënten erg belangrijk. Hieronder leest u hoe wij uw privacy en gegevens beschermen. Ook krijgt u tips hoe u hier zelf aan kunt bijdragen.

4.1 Wij registreren uw gegevens

Wij willen graag weten hoe vaak MijnCatharina wordt gebruikt. Daarom registreren wij – op een veilige manier – elke keer dat u inlogt. De gegevens die u invoert in MijnCatharina kunnen worden opgenomen in uw medisch dossier.

4.2 MijnCatharina veilig gebruiken

Wij gaan op een veilige manier met uw digitale gegevens om, conform de ‘Wet bescherming persoonsgegevens’. U kunt daarnaast zelf bijdragen aan een veilig gebruik van MijnCatharina.

  • Log uit op het moment dat u MijnCatharina niet meer actief gebruikt en sluit daarna de browser (internetpagina).
  • Ga zorgvuldig om met afdrukken die u maakt van uw gegevens.
  • Uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord zijn strikt persoonlijk.
  • Bewaar deze daarom op een veilige plek.
  • Sla uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord niet op in uw computer, ook al stellen veel computerprogramma’s dit voor. Iedereen die toegang heeft tot uw computer, kan in dat geval namelijk uw inlognaam en wachtwoord vinden.
  • Zet uw computer op slot (screensaver) als u ervan wegloopt. Voorbijgangers kunnen uw gegevens dan niet (direct) zien als u even weg bent van uw computer.
  • Gebruikt u draadloos internet (WiFi)? Zorg er dan voor dat uw internetmodem of router beveiligd is met een beveiligingscode (encryptie), zodat niet iedereen van uw internetverbinding gebruik kan maken. In de handleiding van uw apparatuur staat hoe u dit kunt doen.

 

5. MijnCatharina voor kinderen en jongeren

MijnCatharina is ook beschikbaar voor kinderen en jongeren van alle leeftijden. Hiervoor kan je inloggen met je eigen DigiD. Heb je nog geen DigiD? Je kan dit aanvragen via www.digid.nl. Vraag je ouders/verzorgers om mee te helpen om een DigiD aan te vragen.

Via het zorgportaal MijnCatharina kan je lezen wat de dokter over je heeft opgeschreven. Je kan uitslagen van onderzoeken bekijken. Ook kan je herhaalafspraken maken of een vraag stellen aan de dokter.

Belangrijk is dan: wie mag er met jou meekijken?

  • Als je onder de 12 jaar bent, kijken je ouders vooral in je dossier. Jij kan samen met hen in je medische gegevens kijken.
  • Als je tussen de 12 en 16 jaar bent, mag je zelf beslissen of je ouders/ verzorgers mee mogen kijken in je dossier. Als je dat om een of andere reden niet wilt, kan je dat aangeven bij de dokter. Die zet het zorgportaal dan dicht als hij denkt dat jij daar goed over kunt beslissen. Ook als de arts denkt dat het kijken in het zorgportaal door je ouders niet in jouw belang is, zet de arts het portaal dicht. Als het portaal dicht is, kan niemand er meer in kijken; ook jijzelf niet.
  • Als je boven de 16 jaar bent, ben je voor ons zo volwassen, dat jij de enige bent die toegang heeft tot MijnCatharina. Jij beheert de toegang via je eigen DigiD. Natuurlijk kan je thuis iedereen mee laten kijken.

Wil je meer weten? Kijk dan op:

 

6. Meer informatie

6.1 Vragen over MijnCatharina

Heeft u vragen over MijnCatharina? Op onze website www.mijncatharina.nl vindt u meer informatie en antwoorden op veel gestelde vragen.

Vragen over uw afspraak
Heeft u vragen over uw afspraak of behandeling? Neem dan contact op met de polikliniek waar u in behandeling bent. U kunt de poliklinieken van ons ziekenhuis bereiken via ons algemene telefoonnummer: 040 – 239 91 11. Een overzicht van alle telefoonnummers vindt u op www.catharinaziekenhuis.nl/contact

Vragen over het gebruik van MijnCatharina
Mocht u daarna toch nog vragen hebben over het gebruik van MijnCatharina dan kunt u contact opnemen met onze helpdesk. Deze is van maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 16.30 uur bereikbaar op telefoonnummer 040 – 239 8444.

6.2 Vragen over DigiD

Bent u uw gebruikersnaam en/of wachtwoord vergeten? Of is uw DigiD verlopen? Vraag dan opnieuw uw DigiD aan op www.digid.nl.

© 2021 Catharina Ziekenhuis - Alle rechten voorbehouden