Perspectief voor patiënten met kanker die smaak verliezen na chemo

Veel kankerpatiënten worstelen met eten omdat hun smaak wordt aangetast door de chemobehandeling. Een serieus probleem, want goed eten is noodzakelijk voor herstel. Een nieuwe aanpak wordt nu op grote schaal uitgetest bij patiënten. Het onderzoek startte vorige week in het Catharina Ziekenhuis. Een verslaggeefster van het AD was aanwezig bij de eerste smaaktest.

Yoghurt met muesli. Voor ze ziek werd at Nancy de Beer (57) uit Son nooit iets anders als ontbijt. Maar tegenwoordig moet ze ervan kokhalzen. Vlees? Hetzelfde verhaal. Best lastig, als je zoals Nancy gewend bent ’s avonds aardappelen met groente en een stukje vlees te eten. ,,Er blijft weinig over dat lekker smaakt. Boodschappen doen is echt een opgave. En gezellig samen eten is er eigenlijk niet meer bij’’, vertelt de patiënte met uitgezaaide borstkanker.

Nancy de Beer proeft het speciale onco-brood. Links van haar chefkok Lobke van den Wijngaert, één van de onderzoekers.

Bijna alle kankerpatiënten kampen met hetzelfde probleem. Eten of drinken dat ze altijd heerlijk vonden, smaakt sinds ze chemotherapie krijgen ineens naar bijvoorbeeld medicijnen of metaal. Dat heeft grote gevolgen, stelt Grard Nieuwenhuijzen, medisch directeur van het Catharina Kanker Instituut in Eindhoven. ,,Voeding is ontzettend belangrijk voor het herstel van patiënten. Zij hebben alle energie hard nodig tijdens zo’n zware behandeling. Ook merken wij dat eten de levenskwaliteit van onze patiënten enorm beïnvloedt. Als je niet meer kunt genieten van eten, is gezellig samen eten er ook niet meer bij. Veel patiënten stuiten op onbegrip als ze voor de derde keer moeten uitleggen dat iets echt niet smaakt, ze voelen zich eenzaam.’’

Geholpen

Gelukkig is er nu een veelbelovende aanpak, waarbij mensen met een smaakstoornis geholpen worden om te ontdekken wat nog wél smaakt. Om die aanpak te testen is een groot landelijke onderzoek opgezet, dat deze week startte in het Catharina Ziekenhuis.

Bron: AD. Lees het verhaal verder op de website van het AD.nl (let op: dit is een premium-artikel)

Meer weten over het smaakonderzoek in het Catharina Ziekenhuis? Lees dan hier verder.

Chefkok Wilko Lichteveld en Lobke van den Wijngaert bespreken met Nancy de Beer hoe de smaaktest wordt afgenomen.