Prostaatkankerpatiënt Cordromp: ‘Prachtig dat ook mijn zoon meedoet aan Movember’

“Een heel mooi initiatief, dat Movember”, zegt Frank Cordromp (62) uit Eindhoven. En dan, wijzend op zijn infuus met chemotherapie: “Ik zou ook wel mijn snor willen laten staan, maar dat gaat helaas niet.”

Cordromp zegt het met een lach. Een lach die de Eindhovense wielerfanaat tijdens het interview vaak laat horen. Je zou bijna vergeten dat hij een ongeneeslijk zieke patiënt is. Maar dat is helaas echt zo. Cordromp heeft prostaatkanker met uitzaaiingen en is niet meer te genezen.

“Dat was natuurlijk flink schrikken”, vertelt Cordromp over de diagnose, eerder dit jaar. “Dan komt het einde ineens heel dichtbij. Ik had een nieuwe jas nodig en wilde nieuwe bandjes voor mijn racefiets aanschaffen. Maar dat deed ik niet. Zonde van het geld, dacht ik.”

Frank CordrompFrank Cordromp: “Ik zou ook wel mijn snor willen laten staan, maar dat gaat helaas niet.”

Maar hoewel die momenten van angst en verdriet er soms nog wel zijn, is de Eindhovenaar inmiddels vooral weer zichzelf: levenslustig en vrolijk. En kijkt hij ook weer vooruit. “Kijk, ik weet waar ik aan ga overlijden, maar nog niet wanneer. Het kan nog twee, vijf of misschien wel vijftien jaar duren. Dus ja, ik heb inmiddels een nieuwe jas en nieuwe banden gekocht.”

Toevallig is er onlangs een wetenschappelijke studie naar een nieuwe behandeling afgerond. Een behandeling die gemiddeld twee extra levensjaren oplevert ten opzichte van patiënten met hetzelfde ziektebeeld die deze behandeling niet krijgen. Die behandeling bestaat uit hormoontherapie in combinatie met chemotherapie en zeventien bestralingen. “Die studie was net klaar toen ik mijn diagnose kreeg. Net op tijd dus. Volgens mij zijn er niet veel patiënten in het ziekenhuis die deze behandeling ondergaan.”

Movember

Voor zijn behandeling is Cordromp veel in het ziekenhuis en hij ziet zijn vaste uroloog Wout Scheepens regelmatig. Scheepens is één van de Catharina-urologen die deze maand zijn snor laat staan in het kader van Movember, een wereldwijde actie waarbij aandacht wordt gevraagd voor prostaatkanker.

Cordromp: “Ik vind het mooi om dokter Scheepens en de andere urologen met een snor te zien lopen. Dat betekent dat ze echt betrokken zijn bij de mensen die ze behandelen. Kijk naar mij: ik onderga nu een nieuwe behandeling. En zo zal er in de toekomst steeds nieuw onderzoek nodig zijn. Movember draagt daar aan bij. En mijn urologen nu dus ook.”

Overigens komt het respect dat Cordromp heeft voor de urologen in het Catharina Kanker Instituut niet alleen door de snor. “Ik word hier goed behandeld, goed verzorgd en alles wordt goed uitgelegd. Niets dan lof. En ik ben niet de enige. Ik kom regelmatig bij inloophuis De Eik in Eindhoven om met andere prostaatkankerpatiënten te praten. En daar hoor je iedereen zeggen: de urologen van ’t Cathrien zijn top.”

Snor

Zoals gezegd kan Cordromp zelf geen snor laten staan omdat zijn haargroei door de chemotherapie tijdelijk is gestopt. Maar gelukkig is er wel een andere Cordromp die zijn snor deze maand laat staan. “Mijn jongste zoon doet wel mee aan Movember, dat vind ik echt prachtig. Het is zo fijn om zijn steun ook op die manier te voelen.”

Frank Cordromp houdt ook een blog bij over zijn ziekte. Ikhebprostaatkanker.blogspot.nl