Suzanne loopt marathons voor onderzoek naar kanker

Suzanne van de Loo uit Gemert, polikliniekassistente op de afdeling Gynaecologie, heeft al heel wat kilometers in de benen. Dit jaar neemt ze deel aan diverse hardloopevenementen en wil ze zich laten sponsoren. Het geld wat ze hiermee ophaalt, gaat naar het Catharina Onderzoeksfonds, naar onderzoek naar kanker. “Ik wil iets doen, bij het woord kanker krijg ik al kippenvel. Ik zie op de polikliniek vaak jonge vrouwen met een vorm van gynaecologische kanker. Dat maakt nog elke keer veel indruk op me”, vertelt ze.

Suzanne van de Loo traint veel in het bos.

Op zondag 20 maart neemt Suzanne deel aan de Vuurtorentrail op het eiland Ameland. “Dat is misschien wel de mooiste natuurtrail van Nederland. Het gehele parcours is onverhard, door het bos, de duinen en het strand. Ik ben er klaar voor en heb er ontzettend veel zin in”, benadrukt de Gemertse.

Hardloopvirus

Hardlopen is voor Suzanne en ware verslaving geworden. “Ik had nooit gedacht dat ik nu met gemak 60 kilometer per week zou lopen. Ik ben 2,5 jaar geleden gaan hardlopen vanwege rugklachten. Het heeft een hele tijd geduurd voordat ik de 5 kilometer haalde. Maar ik voelde me beter, de pijn was minder en de drive om elke keer verder te lopen was enorm. En die drive sloeg om in het hardloopvirus”, legt ze uit.

Onverhard

Zondag start Suzanne aan haar 42 kilometer. Dat moet een makkie zijn? “Ik ben fit en ik verwacht ook niet veel problemen.” Het parcours is voor 99 procent onverhard. Maar ze legt de lat hoog. “Ik heb 5,5 uur de tijd om binnen te komen maar mijn doel is om het parcours in 4 uur en 45 minuten te lopen. Ik train altijd onverhard, in de bossen, dus ik verheug me vooral wel op de mooie omgeving van Ameland”, lacht ze.