Wielders, P.L.M.L. (Pascal)
Wielders, P.L.M.L. (Pascal), Longarts

Terugroepactie slaap- en beademingsapparaten Philips

Philips heeft een veiligheidsmelding naar buiten gebracht met betrekking tot slaapapneu- en beademingsapparaten (CPAP, BiLevel PAP) vanwege gezondheidsrisico’s. Het gaat om apparaten van Philips zoals onder andere de Dreamstation en SystemOne. Er is een kleine kans dat het geluidsisolerende schuim erin kan afbrokkelen en kleine deeltjes via de slang en masker ingeademd worden.

Bij slaapapneu stokt iemands ademhaling tijdens het slapen. De slaapapneu-apparaten zorgen er dan voor dat het ademhalen doorgaat. Het schuim in de betreffende apparaten kan afbrokkelen als de machine niet op de juiste manier wordt schoongemaakt of in een hete en vochtige omgeving staat. Ook kunnen schadelijke gassen vrijkomen. Dit kan leiden tot hoofdpijn, irritatie en ademhalingsproblemen.

Niet stoppen met behandeling

Longarts dr. Pascal Wielders: “Ik snap dat dit bericht voor veel onrust zorgt onder gebruikers. Toch raad ik onze patiënten aan het apparaat gewoon te blijven gebruiken tot er meer informatie bekend is. De gezondheidsrisico’s van het gebruiken van het apparaat wegen niet op tegen het stoppen van de behandeling. Hiermee sluiten we aan bij het advies van de Nederlandse Vereniging van Artsen voor Longziekten en Tuberculose. Wie toch tijdelijk wil stoppen met de behandeling, raad ik aan dit altijd eerst te overleggen met de behandelend arts.”

Hoe nu verder?

“Het liefste zouden wij al onze patiënten per direct een ander apparaat leveren. Philips en de CPAP-leveranciers werken momenteel aan een actieplan. Totdat het actieplan klaar is, kunnen er geen apparaten worden omgewisseld en hoeft u geen actie te ondernemen”, legt Wielders uit.

Vragen

Wij begrijpen dat u naar aanleiding van dit bericht toch nog vragen kunt hebben. Deze kunnen bij voorkeur gemaild worden naar slaapcentrum@catharinaziekenhuis.nl. Vermeld in de mail uw naam en geboortedatum. Ook kunt u een e-consult sturen via het patiëntenportaal MijnCatharina. U kunt ook telefonisch contact met ons opnemen via 040 – 23 95 660. De complete lijst van apparaten waar het om gaat is hier terug te vinden.