Trauma Centrum: Mini-Maze operatie minimaal belastend met maximaal resultaat

Het televisieprogramma Trauma Centrum op SBS6 geeft van maandag tot en met vrijdag dagelijks om 20.00 uur een inkijkje in het leven van patiënten en het ziekenhuispersoneel van het Catharina Ziekenhuis. In de eerste aflevering van vanavond voert cardiothoracaal chirurg Niels Verberkmoes een mini-MAZE uit bij een patiënt met ernstige hartritmestoornissen.

Hartchirurgen kunnen door innovatieve operatiemethoden steeds meer behandelingen uitvoeren via heel kleine sneetjes. Ook een zogenoemde mini-MAZE operatie die wordt toegepast bij ernstige hartritmestoornissen (boezemfibrillatie), kan via een kijkoperatie worden verricht. “Hartritmestoornissen worden in eerste instantie behandeld met medicijnen. Als dit onvoldoende resultaat oplevert, kan een mini-MAZE een geschikte behandeling zijn”, legt cardiothoracaal chirurg Niels Verberkmoes uit.

Longaders

Een hartritmestoornis ontstaat meestal in het gebied waar de longaders in het hart uitkomen. Verberkmoes: “Door de longaders elektrisch te ‘isoleren’ kunnen de abnormale elektrische prikkels vanuit dit gebied het hart niet meer bereiken. Dit isoleren van de longaders gebeurt met een instrument dat speciaal voor deze operatie is ontworpen: een ablatietang. Deze tang zendt radiofrequente energie uit. Hiermee worden verbindingslijnen in een cirkel rondom de longaders gebrand. Daardoor ontstaat littekenweefsel. Het littekenweefsel blokkeert de elektrische geleiding, zodat de abnormale prikkels het hart niet meer bereiken. Dit alles gebeurt op het kloppend hart, het hart wordt niet stil gelegd. Voordeel daarvan; de patiënt hoeft niet aan de hart-longmachine.

Verwijderen hartoor

Tijdens de ingreep verwijdert de hartchirurg als laatste het linker hartoor. Dit is een, oorvormige uitstulping aan de bovenkant van het hart. In het hartoor wordt een hormoon aangemaakt dat de hoeveelheid vocht in het lichaam reguleert. Bij patiënten met boezemfibrilleren kunnen er bloedpropjes vormen in het hartoor. De bloedpropjes kunnen leiden tot een herseninfarct. Het verwijderen van het hartoortje gebeurt met een speciaal ontwikkelde clip die de ingang van het hartoor afsluit waardoor zich daar geen bloedpropjes kunnen vormen en de kans op herseninfarct wordt verkleind”, aldus Verberkmoes.

Sneller herstel

Dankzij minimaal invasieve chirurgie herstellen steeds meer patiënten sneller van een hartoperatie. “Het belangrijkste voordeel is dat we dezelfde ingreep kunnen doen met veel minder chirurgische verwondingen voor de patiënt dan bij de traditionele methode, waarbij het borstbeen moet worden open gezaagd”, benadrukt Verberkmoes.