Unieke behandeling borstkanker in het Catharina Ziekenhuis

Oktober staat al jarenlang internationaal bekend als de borstkankermaand; een maand waarbij er wereldwijd extra aandacht is voor borstkanker. Ook het Catharina Ziekenhuis, het meest uitgebreide borstkankercentrum van de regio met een eigen bestralingscentrum, besteedt in oktober extra aandacht aan borstkanker.

Borstkankerpatiënten kunnen in het Catharina Kanker Instituut terecht voor een speciale behandelingen die slechts op twee plekken in Nederland wordt uitgevoerd; IORT ofwel Intra Operatieve Radiotherapie. Onlangs is een video gemaakt over deze behandeling. Bekijk de hele video hieronder.

Unieke borstkankeroperatie in het Catharina Ziekenhuis

In één operatie

Bij een IORT-behandeling wordt tijdens de borstsparende operatie, als de tumor is verwijderd, de borst op de operatiekamer direct eenmalig inwendig bestraald. Dit gebeurt dus in één operatie. Dat bespaart vrouwen na de operatie drie weken lang dagelijks een bezoek aan het ziekenhuis voor uitwendige bestralingen. Ze zijn in een behandeling klaar. “Het grote voordeel van deze inwendige bestraling is dat de straling direct het gebied van de tumor bereikt en dat het omliggende gezonde weefsel meer wordt gespaard”, legt radiotherapeut Jacqueline Theuws uit. De IORT-behandeling wordt in Nederland in twee centra uitgevoerd. Naast het Catharina Ziekenhuis heeft ook het Medisch Centrum Haaglanden in Den Haag een bestralingsapparaat op de operatiekamer.

Hormoongevoelig

“Vrouwen die in aanmerking komen voor een IORT-behandeling moeten ouder zijn dan 50 jaar; de tumor mag niet groter zijn dan 2 centimeter, moet op één plaats in de borst zitten en de tumor moet gevoelig zijn voor vrouwelijke hormonen. Ook mogen er geen kwaadaardige cellen in de schildwachtklier aanwezig zijn”, zegt borstkankerchirurg Yvonne van Riet.

Kijk voor meer informatie catharinaziekenhuis.nl/borstkanker