Versoepeling corona-maatregelen voor verloskunde

Vanaf 11 mei mag de partner aanwezig zijn bij de 20 weken echo in het Catharina Ziekenhuis. Partners kunnen echter nog niet bij de consulten en andere echo’s aanwezig zijn, in tegenstelling tot eerdere berichtgeving. Ook is er nog geen extra persoon toegestaan bij bevallingen in het ziekenhuis. We vragen hiervoor voor uw begrip.

De KNOV en NVOG kondigden vanaf 11 mei een versoepeling van de maatregelen in de verloskunde aan. In Brabant en dus ook in het Catharina Ziekenhuis zijn deze versoepelingen nog niet volledig mogelijk. Dit heeft meerdere redenen. Brabant is de brandhaard van de corona-crisis. We doen er alles aan om verspreiding van het virus en een tweede golf van besmettingen te voorkomen. Daarnaast zijn er veel patiënten waarvan de afspraken vanwege de corona-crisis verzet zijn: deze worden nu weer ingepland. Dit legt een grote druk op de wachtkamers bij de polikliniek waar de 1,5 meter afstandsregel in acht genomen moet worden.

De maatregel dat we een zwangere vrouw verzoeken alleen naar het spreekuur en naar de andere echo’s (behalve de 20 weken echo) te komen, blijft van kracht. De enige uitzondering hierop wordt gemaakt indien het uiterst medisch noodzakelijk is. Bij de bevalling mag maximaal één persoon aanwezig zijn.

We betreuren enorm dat we de maatregelen nog niet kunnen versoepelen. Zwangerschap en bevalling zijn emotionele gebeurtenissen. We begrijpen dat partners hier direct bij betrokken willen zijn en ook wij willen graag zo snel mogelijk terug naar de oude situatie.

De besluiten omtrent versoepeling van de corona-maatregelen voor de verloskunde worden in overleg met het Dagelijks Bestuur van het Regionaal Overleg Acute Zorg (ROAZ Brabant) genomen en worden continu herzien.