‘Voor mij komt een medicijn te laat, maar ik wil mijn steentje bijdragen’

Voor de 66-jarige Betty van den Berk uit Eindhoven veranderde haar leven begin 2017 van de ene op de andere dag. Zij werd geconfronteerd met kanker en vanaf dat moment werd haar leven  geleefd en haalde ze er alles uit wat erin zit. Ze schreef een boek over haar leven met uitgezaaide longkanker; ‘Kanker en dan! Voor iedereen die het tot steun kan zijn en voor het Catharina Onderzoeksfonds. “De opbrengst van het boek is bedoeld voor wetenschappelijk onderzoek naar kanker. Voor mij komt een mogelijk medicijn te laat maar ik wil mijn steentje bijdragen”, aldus Betty van den Berk.

Betty gaat begin 2017 naar de huisarts met een aanhoudende verkoudheid. Ze wordt doorgestuurd naar het ziekenhuis voor een röntgenfoto. Niet veel later krijgt ze de diagnose longkanker stadium 4 met een prognose van een aantal maanden. “Longkanker was nooit in me opgekomen, ik was totaal verbijsterd. Ja, ik was benauwd en snipverkouden. Maar de beruchte griep heerste in 2017, die griep waar heel Nederland door werd geveld. Dus nee, ik had geen enkel vermoeden dat het wel eens iets anders zou kunnen zijn”, vertelt Betty. “Toen ik in het ziekenhuis te horen kreeg dat het longkanker stadium 4 was, drong het eigenlijk niet eens direct door. Ze vertelde me meteen dat het niet meer te genezen was. Dan rijd je in een soort roes naar huis”, benadrukt ze.

Kwaliteit van leven

De weken na de diagnose ging het steeds slechter met Betty. Ze werd benauwder waardoor ze uiteindelijk werd opgenomen in het ziekenhuis. Hier bleek ze vier liter vocht vast te houden. “Dat moest eruit, dat veroorzaakte ook de benauwdheid. Ik heb tien dagen in het ziekenhuis gelegen en een week daarna kon ik beginnen aan de chemo. Onderhoudskuren, zo noem ik ze, om mijn leven zo comfortabel mogelijk te houden. Want dat was en is voor mij het allerbelangrijkste. Mijn kwaliteit van leven.”

Immunotherapie

In totaal kreeg Betty vier grote chemokuren. Op Sinterklaas, 5 december, startte ze met immunotherapie. Betty: “Ik heb wat met de datum 5 december. Deze loopt als een rode draad door mijn leven. Op diezelfde datum kocht ik mijn eerste huis en startte ik dus ook met de immunotherapie, die mijn leven aanzienlijk heeft verlengd. En daar heb ik optimaal gebruik van gemaakt.”

Boek

In haar boek Kanker en dan! Beschrijft Betty op een makkelijke, leesbare manier hoe zij heeft geleefd met uitgezaaide longkanker. “Vooral de leuke uitstapjes, feestjes en etentjes die er werden georganiseerd, de vele lunches met familie, vrienden en collega’s hielpen me enorm om er elke dag weer iets van te maken. Mijn huis staat vol bloemen, ik heb geen bos bloemen meer hoeven te kopen sinds de diagnose. Het heeft me enorm geraakt en doen beseffen hoe waardevol kleine dingen zijn”, besluit Betty.

Het boek Kanker en dan! is als e-book hier te downloaden. De opbrengst van het boek is bestemd voor het Catharina Onderzoeksfonds.