Voormalig zwaargewicht Janssen: ‘Ik mis de friettent niet’

“Als ik in een friettent kwam, nam ik het liefst alles mee, behalve het uithangbord.” Was getekend: Ruud Janssen uit het Limburgse Roggel. Een man die mede door zijn hang naar ongezond eten 180 kilo woog. Maar dat was vroeger. Na een maagverkleining in het Catharina Obesitascentrum viel hij 89 kilo af.

Vroeger had Janssen (40) een normaal postuur, maar ergens ging er iets goed mis. Twee jaar geleden kwam de Limburger tot de pijnlijke conclusie dat hij 180 kilo woog en dat hij zelf het tij niet meer kon keren. Talloze goedkope, dure, bekende en illegale diëten had hij geprobeerd. Niets hielp. ‘Zo wilde ik niet verder’, blikt Janssen terug. ‘Ik kon mijn veters niet eens strikken.’

Ten einde raad vroeg hij een bevriende chirurg om raad. “Die chirurg had een oude studievriend, Simon Nienhuijs. De beste op het gebied van obesitas, zei hij. Ik ben meteen naar de huisarts gegaan en heb gevraagd of die mij door wilde verwijzen naar het Catharina Ziekenhuis, waar Nienhuijs werkt.” Daar kreeg Janssen een maagverkleining. Het bleek het begin van een successtory. Janssen viel af, ging weer fanatiek sporten, viel nog meer af en ging nog fanatieker sporten. Inmiddels is hij bijna negentig kilo kwijt en is hij gelukkiger dan ooit.

Frikandellen
“Ik kan weer met mijn zoontje ravotten en sporten heeft weer een belangrijke plek in mijn leven. Heerlijk vind ik dat. Ik doe aan wielrennen, mountainbiken, spinning, hardlopen en straks pak ik het zwemmen ook weer op, want ik doe dit jaar mee aan de kwart-triathlon van Barcelona. Oh ja, ik ga ook meedoen aan de halve marathon van Venlo.”

En de friettent, komt Janssen – eigenaar van een Asbestsanering Het Zuiden BV – daar nog wel eens? “Nee, eigenlijk niet. En ik mis het niet eens. Ik vind het prima als mijn vrouw en zoontje friet halen, maar zelf heb ik na tien frietjes genoeg gehad. Tegenwoordig vind ik frikandellen zelfs stinken. Dat was een paar jaar geleden wel anders, haha.”

Ego is gegroeid
“Echt, ik ben zoveel gelukkiger geworden. Ik ben op 3 april 2013 geopereerd en vanaf nu zal die datum nooit meer zomaar voorbij gaan. Die operatie heeft mijn hele leven veranderd. Niet alleen ben ik veel actiever, ik heb ook mijn zelfvertrouwen weer terug. Jarenlang heb ik nooit complimenten gehad over mijn uiterlijk, nu maakt iedereen complimenten. Er zijn zelfs oude bekenden die me in eerste instantie niet meer herkennen. Prachtig vind ik dat. Ja, mijn ego is gegroeid van hier tot Tokyo.”

Janssens zusje, die ook met overgewicht kampte, heeft inmiddels net als haar broer de sleeve-operatie (een van de twee maagverkleinende operaties die het Catharina Obesitascentrum aanbiedt, red.) ondergaan. “Ook zij is fanatiek aan het sporten en is al vijftig kilo kwijt. Mooi om te zien.”

Het Catharina Obesitascentrum is het toonaangevende obesitascentrum in de regio. De ervaren chirurgen voeren per jaar samen bijna duizend maagverkleinende operaties (sleeve of gastric bypass) uit. Daarnaast is het Obesitascentrum van het Catharina Ziekenhuis een landelijk verwijscentrum voor revisiechirurgie. Dit is een maagverkleingsoperatie als na een eerdere bariatrische ingreep – zoals bijvoorbeeld een maagband – klachten optreden.

Overigens gaat de bariatrische zorg in het Catharina Ziekenhuis verder dan alleen de operatie. Patiënten worden intensief begeleid door een team van bariatrisch chirurgen, plastische chirurgen, nurse practioners, medisch psychologen, obesitasverpleegkundigen, diëtisten en fysiotherapeuten. Tot vijf jaar na hun operatie krijgen patiënten begeleiding, individueel en in groepsverband.

Meer weten over het obesitascentrum van het Catharina Ziekenhuis?
Ga naar: www.catharinaziekenhuis.nl/obesitascentrum