Zo helpt thuismonitoring IBD-patiënten aan meer rust en minder ziekenhuisbezoek
Patiënten met de ziekte van Crohn of colitis ulcerosa die nu jaarlijks controle nodig hebben, kunnen sinds gisteren veel thuis regelen. Thuismonitoring scheelt reizen en wachten; bij klachten blijft direct contact met het ziekenhuis mogelijk.
Crohn en colitis worden ook wel samengevat onder de noemer IBD (Inflammatory Bowel Disease, oftewel inflammatoire darmziekte). Patiënten die stabiel zijn maar door medicatie toch controles moeten houden, krijgen met thuismonitoring via Zorg bij Jou een eenvoudiger traject. “Voor een grote groep met rustige ziekte is dit echt een uitkomst; als het goed gaat, wil je niemand onnodig lastigvallen”, zegt Annemay Stoker, verpleegkundig specialist MDL. Zij maakt deel uit van het kernteam dat de livegang voorbereidde.
Wat is er per gisteren concreet veranderd? Patiënten doen thuis een ontlastingsonderzoek en vullen via de app vragen in. Uitslagen komen bij het team; alleen bij signalen of klachten volgt contact of een afspraak. “Mensen kunnen op ieder moment via de app aangeven dat ze gebeld of gezien willen worden”, vertelt Stoker. “Laagdrempelig contact blijft; dat is voor ons een randvoorwaarde.” Voor wie werkt, studeert, een jong gezin runt of slecht ter been is, scheelt dit parkeren, vrij nemen en wachttijd.
Lijnen moeten kort; als het niet goed gaat, moet iemand snel de spreekkamer in kunnen
Snel kunnen schakelen
Niet elke IBD-patiënt is hetzelfde; juist daarom is het protocol zorgvuldig opgebouwd. “IBD is geen zwart-wit zorgpad”, aldus Stoker. Klachten, bloedwaarden en ontlastingsonderzoek tellen mee; de combinatie bepaalt wat nodig is. Een voorbeeld: blijven waarden keurig en voelt iemand zich goed, dan volstaat thuismonitoring. Komt er een afwijking of nieuwe klacht, dan gaat de telefoon of volgt een afspraak op de poli.
Snel kunnen schakelen blijft belangrijk, benadrukt MDL-arts Lennard Gilissen. “Lijnen moeten kort; als het niet goed gaat, moet iemand snel de spreekkamer in kunnen. Monitoring op afstand is prima, maar het mag geen pakketdienstervaring worden. Het gaat tenslotte om je gezondheid.”

Topklinische erkenning
Wat levert het op? Minder ziekenhuisbezoeken voor wie goed gaat, meer tijd aan de balie en in de spreekkamer voor wie wél hulp nodig heeft. Patiënten houden regie, terwijl we de poliklinische zorg toekomstbestendig maken voor de groeiende zorgvraag. “We hopen vooral mensen buiten het ziekenhuis te houden die we eigenlijk niet hoeven te zien”, zegt Stoker. Tegelijk blijft aandacht bestaan voor levensthema’s zoals werk, sport, kinderwens en zwangerschap; informatie hierover staat in de app en komt in gesprekken aan bod wanneer dat speelt.
Met de introductie van dit nieuwe protocol is het Catharina Ziekenhuis de eerste binnen Santeon die het live toepast. Dit maakt het mogelijk om in de toekomst centraal te monitoren, aangezien alle Santeon-ziekenhuizen hetzelfde protocol gaan gebruiken.
Onlangs ontving het Catharina Ziekenhuis opnieuw het STZ-topklinisch predicaat voor IBD-zorg.