1-op-1 begeleiding tijdens de bevalling

In het Catharina Ziekenhuis wordt gewerkt volgens de visie van professor Robson: Active Management of Labour. Deze unieke methode voor Brabant steunt op drie principes: 1-op-1 begeleiding, pijnstilling en een vlotte bevalling.

“Bevallen blijft een bijzondere gebeurtenis, elke keer weer”, aldus gynaecoloog dr. Simone Kuppens, “Voor een goede bevalling en een goed herstel is het belangrijk dat de vrouw zich op haar gemak voelt. Vanaf het moment dat de bevalling begint, streven wij ernaar u 1-op-1 begeleiding te geven. Er is altijd een zorgprofessional om u te ondersteunen. Zij houdt u in de gaten en zorgt ervoor dat de bevalling zo goed en vlot mogelijk verloopt met zo weinig mogelijk stress.”

1-op-1-bevalling Robson-methode Catharina Ziekenhuis1-op-1-begeleiding in het Catharina Ziekenhuis tijdens de bevalling

Pijnstilling

Bevallen doet pijn. Weinig vrouwen zullen opkijken van deze uitspraak. Zij weten dat pijn bij een bevalling hoort en een ‘normaal’ verschijnsel is. Kuppens: “Bijna alle vrouwen ervaren de ontsluitingsweeën, samentrekkingen van de baarmoeder die ervoor zorgen dat de baarmoedermond zich opent, als pijnlijk. Datzelfde geldt voor de uitdrijvingsweeën, die samen met het persen ervoor zorgen dat het kind geboren wordt. In het Catharina Ziekenhuis is pijnstilling, indien medisch verantwoord, 24 uur per dag mogelijk. Hiervoor gebruiken we medicijnen met een morfine-achtig effect (pethidine en remifentanil, red.) en de ruggenprik (epidurale of spinale anesthesie, red.).”

Tenslotte wordt een vlotte bevalling nagestreefd, binnen 12 uur. De vordering van de ontsluiting wordt continu bijgehouden.

Vragen?

Heeft u vragen over bevallen in het Catharina Ziekenhuis? Neem contact op met de afdeling Verloskunde via telefoonnummer 040 – 239 81 40.