Aanmelden voor uw afspraak
Als u een afspraak heeft in het Catharina Ziekenhuis dan moet u zich aanmelden. Dit gebeurt in twee stappen.
- Stap 1
Aanmelden of inchecken voor de dag waarop u een of meerdere afspraken heeft. Dit doet u met een geldig identiteitsbewijs. - Stap 2
Aanmelden bij de afdeling of polikliniek waar u een afspraak heeft. Dit doet u met een QR-code die u ontvangt nadat u de eerste stap heeft uitgevoerd.
Door u op tijd aan te melden, weten wij dat u aanwezig bent in het ziekenhuis. We kunnen de medewerker(s) waarmee u een afspraak heeft, laten weten dat u er bent. Zo zorgen we er samen voor dat u zo snel mogelijk wordt geholpen en dat de wachttijden minimaal blijven.
Stap 1: Aanmelden voor uw afspraak
U kunt zich op twee manier aanmelden/inchecken voor uw afspraak in het Catharina Ziekenhuis. U kunt dit online vanuit huis doen via MijnCatharina. Of u meldt zich bij binnenkomst in het ziekenhuis aan bij een van de aanmeldzuilen die bij de ingang staan. Als u zich aanmeldt, moet u ook uw persoonsgegevens controleren. Zo heeft u meer inzicht in én regie over uw eigen persoonsgegevens.
De eerste stap kunt u thuis regelen door online in te checken via MijnCatharina. Bij het Catharina Ziekenhuis ontvangen we u met aanmeldzuilen. Hier meldt u zichzelf eenvoudig aan voor uw afspraak. Zo heeft u meer inzicht in én regie over uw eigen persoonsgegevens. Hoe dat werkt, leggen we hieronder uit.
Online inchecken via MijnCatharina
Thuis aanmelden voor uw afspraak
Voor afspraken kunt u zich via het patiëntenportaal MijnCatharina ook thuis al aanmelden voor uw afspraak. 24 tot 48 uur voorafgaand aan uw afspraak krijgt u een e-mail en/of sms-bericht. Hierin wordt u gevraagd online in te checken voor uw afspraak. Dit kan vanaf één dag van tevoren. U ontvangt ook een melding van de afspraak op de homepage van MijnCatharina. Via deze melding kunt u uw gegevens controleren en eventueel aanpassen. Als u zich online aanmeldt, hoeft u zich niet meer aan te melden bij de aanmeldzuil bij de ingang. Eenmaal in het Catharina Ziekenhuis kunt u direct doorlopen naar de afdeling van uw afspraak.
Meer informatie over online inchecken leest u in de handleiding Online Inchecken.
Aanmelden via de aanmeldzuilen
De afspraakbevestiging
In uw afspraakbevestiging staat informatie over uw afspraak en wat u moet meenemen als u naar ons ziekenhuis komt. Vergeet vooral uw geldige legitimatiebewijs* niet.
*Komt u, als patiënt, voor het eerst naar het Catharina Ziekenhuis of heeft u geen geldig legitimatiebewijs (bij zich)? Dan kunt u zich melden bij de receptie.
In de video hieronder ziet u hoe u zich kunt aanmelden via de aanmeldzuilen.
Aanmelden bij de zuilen bij de ingang
Bij aankomst in het ziekenhuis loopt u naar één van de aanmeldzuilen bij de ingang. Hierop staat aangegeven waar u uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs kunt aanbieden.
Daarna zijn er twee keuzemogelijkheden: ‘Gegevens controleren’ en ‘Aanmelden’.
- Gegevens controleren
Het is belangrijk om uw gegevens te controleren. Als uw gegevens kloppen, gaat er geen belangrijke informatie verloren en zorgen we ervoor dat recepten naar de juiste apotheek gaan, gegevens naar de juiste huisarts en brieven of e-mails naar het juiste (e-mail)adres.
Als u deze optie kiest, ziet u op het scherm uw persoonlijke gegevens zoals deze bij ons bekend zijn. Controleer of deze gegevens juist en compleet zijn. Als dat niet zo is, kunt u de gegevens aanpassen via het scherm van de zuil. Na controle van de gegevens verschijnt uw afspraak (of afspraken) in beeld. Deze moet u bevestigen. - Aanmelden
Als u kiest voor aanmelden, dan print de zuil voor u een dagticket.
Ontvangst dagticket
Als u uw afspraak (of afspraken) bevestigt, wordt er een afspraakticket geprint. Hierop staan:
- uw afspraak (of afspraken op die dag);
- het routenummer van de betreffende afdeling waar uw afspraak plaatsvindt;
- een QR-code.
Vraag onze collega’s gerust om hulp als u die nodig heeft. Wij helpen u graag verder.
Stap 2: Aanmelden op de afdeling of polikliniek
QR-code scannen op de zuil bij de afdeling
Als u zich heeft aangemeld voor uw afspraak in het ziekenhuis, dan krijgt u via de mail (bij online inchecken) of op uw dagticket alle benodigde informatie. U vindt onder andere op uw dagticket een routenummer, zodat u weet waar u moet zijn. Op de afdeling aangekomen, ziet u een aanmeldzuil. Hier moet u zich ook nog een keer aanmelden met de QR-code die u op uw dagticket of in de mail vindt. Houdt de QR-code een paar centimeter voor de scanner. Zodra het licht groen wordt, piept de zuil en is uw ticket gescand. Wij weten dan dat u er bent.
U kunt plaatsnemen in de wachtkamer die staat aangegeven op uw dagticket. De zorgverlener haalt u op uit de wachtkamer.
Let op: Bent u meer dan een uur te vroeg voor uw afspraak, dan krijgt u na aanmelding met de QR-code de volgende boodschap: ‘Welkom, fijn dat u er bent. U bent vroeg. Wilt u zich melden aan de balie?’
Meer afspraken op één dag
Als u meerdere afspraken op één dag hebt, dan staan alle afspraken op uw dagticket. Volg het routenummer bij de afspraak op uw dagticket om bij uw volgende afspraak te komen. U moet zich telkens aanmelden met uw dagticket bij de aanmeldzuil op de afdeling van uw volgende afspraak. Alleen dan weten wij dat u er bent. En zo kunnen we ervoor zorgen dat de wachttijden beperkt blijven.
Veelgestelde vragen
Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen? Bekijk dan onderstaande veelgestelde vragen. Komt u er niet uit, dan kunt u bellen met de receptie via 040-239 91 11.
Veelgestelde vragen
-
Hoe lang van tevoren meld ik mij aan bij de afdeling of polikliniek?
Voordat u naar de afdeling gaat waar u een afspraak heeft, moet u zich aanmelden in het ziekenhuis. Dit kan online of via de aanmeldzuilen. Met de QR-code die u ontvangt, kunt u zich aanmelden bij de aanmeldzuil op de afdeling waar u een afspraak heeft. Als u meer dan een uur te vroeg bent voor uw afspraak, dan kunt u zich melden bij de balie.
-
Hoe werkt het als ik meerdere afspraken op één dag heb?
Als u meerdere afspraken op één dag heeft, staan deze afspraken op uw dagticket. U meldt zich voor iedere afspraak aan door de QR-code te scannen bij de zuil bij de afdeling waar de afspraak plaatsvindt.
-
Ik ben anderstalig, hoe word ik geholpen?
De aanmeldzuilen zijn er alleen in het Nederlands. U kunt zich melden bij de receptie. Wij helpen u daar verder.
-
Ik ben blind/slechtziend, kan ik mij dan ook aanmelden?
Ja, er is voldoende hulp aanwezig om u te helpen bij het aanmelden. We helpen u graag!
-
Ik ben mijn dagticket kwijt, wat nu?
Als u uw dagticket kwijt bent, kunt u zich opnieuw aanmelden bij de aanmeldzuil bij de ingang. De zuil print dan voor u een nieuw dagticket. U kunt zich ook melden bij de receptie.
-
Ik ben mijn legitimatiebewijs vergeten, wat nu?
Als u geen (geldig) legitimatiebewijs bij zich heeft, kunt u zich niet aanmelden bij de aanmeldzuil. Ga dan naar de receptie. Wij helpen u daar verder.
-
Ik ben te laat voor mijn afspraak, wat nu?
Als u te laat bent, meldt u zich bij de balie van de afdeling. Zo weten wij dat u er bent.
-
Ik sta bij de verkeerde afdeling/route, wat nu?
Als u zich aanmeldt bij de zuil en u staat bij de verkeerde afdeling/route, dan meldt de zuil dit. De zuil verwijst u naar het juiste routenummer.
-
Kan ik hulp krijgen bij het aanmelden?
Ja, er is voldoende ondersteuning aanwezig bij de aanmeldzuilen om u hulp te bieden. We helpen u graag!
-
Kan ik mij ook al vanuit huis aanmelden voor de afspraak?
Ja, via ons patiëntenportaal MijnCatharina kunt u zich ook vanuit huis aanmelden voor de afspraak. Dit kan één dag van tevoren. We noemen dit online inchecken. Het is dan niet meer nodig om u via de aanmeldzuil bij de ingang aan te melden. U ontvangt na aanmelding via het portaal de QR-code per e-mail. Daarmee kunt u rechtstreeks doorlopen naar de betreffende afdeling. Dat bespaart u tijd.
-
Kan ik ook vooraf mijn gegevens inzien, controleren en wijzigen?
Ja, via het patiëntenportaal MijnCatharina kunt u uw gegevens controleren en wijzigen. Dat kan dus ook via het online inchecken.
-
Moet iedere patiënt zich aanmelden via een aanmeldzuil?
Iedere patiënt die voor een afspraak naar het ziekenhuis komt, meldt zich aan via de aanmeldzuil. Komt u alleen voor bloedprikken? Dan hoeft u zich niet te melden bij de aanmeldzuil.
-
Moet mijn kind zich ook aanmelden bij een aanmeldzuil?
Ja, iedereen die medische zorg krijgt, moet zich kunnen legitimeren. Uw kind moet dus een geldig legitimatiebewijs hebben als het naar een arts of zorgverlener gaat. In de zorg geldt er geen leeftijdsgrens (in tegenstelling tot de algemene identificatieplicht). Hier geldt een identificatieplicht voor iedereen vanaf de geboorte.
Als uw kind geen geldig legitimatiebewijs heeft, kunt u zich melden aan de balie. Daar controleert een medewerker de gegevens en krijgt u een dagticket mee.
Meer informatie leest u in de folder Identificatieplicht in de zorg.
-
Moeten bezoekers zich ook aanmelden via een aanmeldzuil?
Nee, bezoekers hoeven zich niet aan te melden via een aanmeldzuil. Zij kunnen gewoon doorlopen.
-
Moeten patiënten op de Spoed Eisende Hulp (SEH) zich ook via de aanmeldzuil aanmelden?
Nee, komt u via de SEH binnen dan hoeft u zich niet te melden via de aanmeldzuil.
-
Staan er ook aanmeldzuilen bij de verpleegafdeling?
Nee. Als u komt voor een opname bij een verpleegafdeling dan heeft u een afspraakbevestiging gekregen. Hierop staat bij welke balie of verpleegafdeling u zich kunt melden.
-
Staat er bij alle afdelingen een aanmeldzuil?
Daar waar het kan, hebben afdelingen een eigen zuil. Er zijn echter ook verzamelzuilen. Op deze zuilen staat een bord, zodat u kunt zien voor welke afdelingen u zich daar aan kunt melden. Na aanmelding ziet u op het scherm in welke wachtkamer u kunt plaatsnemen.
-
Staat ook de uitlooptijd van de afdeling op het dagticket?
Nee, op uw dagticket staat alleen de tijd van uw afspraak.
-
Waarom vraagt het Catharina Ziekenhuis om mijn legitimatiebewijs?
Wij zijn wettelijk verplicht te controleren of u de persoon bent die bij uw Burgerservicenummer hoort. Bovendien moeten wij aantonen dat wij uw identiteit hebben gecontroleerd.
-
Waarom zijn er aanmeldzuilen?
- Via de zuilen controleren wij uw gegevens en legitimatiebewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs). Zo heeft u meer regie over én inzicht in uw patiëntgegevens en kunnen we beter voldoen aan de wettelijke identificatieplicht. Meer informatie over de identificatieplicht in de zorg vindt u op de website van de Rijksoverheid.
- Dankzij de zuilen hoeft u niet meer in de rij te staan bij de balie van de afdeling.
- Op uw dagticket staat een duidelijk overzicht van alle afspraken die u op die dag heeft.
-
Wanneer maak ik geen gebruik van de aanmeldzuil?
In de volgende situatie maakt u geen gebruik van de aanmeldzuil:
- U komt voor het eerst als patiënt in het Catharina Ziekenhuis.
- U heeft geen (geldig) legitimatiebewijs (bij zich).
- U bent geen patiënt, maar een bezoeker.
U mag zich in deze situaties melden bij de receptie. Daar helpen wij u graag verder.
-
Wat gebeurt er met de gegevens van mijn legitimatiebewijs? Is mijn privacy voldoende beschermd?
De aanmeldzuilen scannen de gegevens van uw legitimatiebewijs. Hierbij leest de zuil de chip van uw legitimatiebewijs uit. Wij gebruiken uw naam, geboortedatum en/of BSN om te controleren of de juiste informatie in ons elektronisch patiëntendossier aanwezig is. Ook vragen wij u of we de pasfoto van uw legitimatiebewijs mogen overnemen. Alleen met uw expliciete toestemming nemen wij de pasfoto over en slaan deze op in uw medisch dossier. Deze toestemming geeft u via de zuilen. Alle overige gegevens van uw legitimatiebewijs nemen we niet over. Ook kopiëren we uw legitimatiebewijs niet en slaan we dit niet op in de aanmeldzuil.
Als u zich niet via de aanmeldzuil wilt aanmelden, dan kunt u zich melden bij de receptie. Daar helpen wij u graag verder.
-
Wat is een geldig legitimatiebewijs?
Een geldig legitimatiebewijs is een paspoort, identiteitskaart, verblijfsdocument of Nederlands rijbewijs. Kijk voor meer informatie op Rijksoverheid.nl.
-
Wat is het verschil tussen de aanmeldzuil in de centrale hal en bij de afdeling?
De aanmeldzuil in de centrale hal controleert uw persoonsgegevens en bevestigt uw afspraak of afspraken voor die dag. Hier krijgt u uw dagticket. Bij de aanmeldzuil op de afdeling meldt u zich voor de betreffende afspraak door het scannen van de QR-code op het dagticket. Zo weet de zorgverlener dat u er bent.
-
Zijn de aanmeldzuilen hygiënisch te gebruiken?
Wij maken de aanmeldzuilen regelmatig schoon. Daarnaast staan er bij de ingang handdispensers, zodat u na gebruik uw handen kunt desinfecteren.
-
Zijn de aanmeldzuilen ook geschikt voor anderstaligen?
Nee. De zuilen zijn nu alleen nog Nederlandstalig. Op termijn wordt dit ook Engelstalig.
-
Zijn de aanmeldzuilen ook rolstoelvriendelijk te gebruiken?
Bij de ingang van de centrale hal is een rolstoelvriendelijke aanmeldzuil aanwezig.