Aanmelden
Bij het Catharina Ziekenhuis ontvangen we u met aanmeldzuilen. Bij deze zuilen meldt u zichzelf eenvoudig aan voor uw afspraak. Daarnaast heeft u meer inzicht in én regie over uw eigen persoonsgegevens. Hoe dat werkt, leggen we hieronder uit.
Aanmelden via de aanmeldzuilen
De afspraakbevestiging
In uw afspraakbevestiging staat informatie over uw afspraak en wat u moet meenemen als u naar ons ziekenhuis komt. Vergeet vooral uw geldige legitimatiebewijs* niet.
*Komt u, als patiënt, voor het eerst naar het Catharina Ziekenhuis of heeft u geen geldig legitimatiebewijs (bij zich)? Dan kunt u zich melden bij de receptie.
Aanmelden bij de zuilen bij de ingang
In ons ziekenhuis meldt u zich eerst aan bij de aanmeldzuilen bij een ingang, en later bij de aanmeldzuilen bij de afdeling. Bij aankomst in het ziekenhuis loopt u naar één van de aanmeldzuilen bij de ingang. Op de aanmeldzuil staat aangegeven waar u uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs kunt aanbieden.
Hierna volgen er twee opties: ‘Gegevens controleren’ en ‘Aanmelden’. Bij deze opties horen de volgende stappen:
- Gegevens controleren: Het is belangrijk om uw gegevens te controleren. Als uw gegevens kloppen, gaat er namelijk geen belangrijke informatie verloren en zorgen we er bijvoorbeeld voor dat recepten naar de juiste apotheek gaan, gegevens naar de juiste huisarts gaan en brieven of e-mails naar het juiste (e-mail)adres worden gestuurd.
Als u deze optie kiest, toont het scherm uw persoonlijke gegevens zoals deze bij ons bekend zijn. U controleert deze gegevens of deze juist en compleet zijn. Als dat niet zo is, kunt u de gegevens aanpassen via het scherm van de zuil. Na controle van deze gegevens verschijnt uw afspraak (of afspraken) in beeld. De zuil print voor u een dagticket.
- Aanmelden: De zuil print voor u een dagticket.
Ontvangst dagticket
Na bevestiging van uw afspraak wordt uw afspraakticket geprint. Hierop staan:
- Uw afspraak (of afspraken op die dag);
- Het routenummer van de betreffende afdeling waar uw afspraak plaatsvindt;
- Een QR-code
Vraag onze collega’s gerust om hulp als u die nodig heeft. Wij helpen u graag verder.
Aanmelden bij de zuilen bij de afdelingen
Met behulp van het routenummer op uw dagticket loopt u naar de afdeling van uw afspraak. Bij aankomst op de afdeling komt u opnieuw een aanmeldzuil tegen. Hier scant u de QR-code op uw dagticket, door de QR-code een paar centimeter voor de scanner te houden. Zodra het licht groen wordt, piept de zuil en is uw ticket gescand. Zo weten wij dat u er bent.
U kunt plaatsnemen in de wachtkamer die staat aangegeven op uw dagticket. De zorgverlener haalt u op uit de wachtkamer.
Meer afspraken op één dag
Als u meerdere afspraken op één dag hebt, dan staan deze afspraken ook op uw dagticket. Volg het routenummer bij de afspraak op uw dagticket om bij uw volgende afspraak te komen. U moet zich opnieuw aanmelden met uw dagticket bij de aanmeldzuil op de afdeling van uw volgende afspraak.
Online inchecken via MijnCatharina
Thuis aanmelden voor uw afspraak
Voor afspraken kunt u zich via het patiëntenportaal MijnCatharina ook thuis al aanmelden voor uw afspraak. Dit kan vanaf één dag van tevoren. Het is dan niet meer nodig dat u zich aanmeldt bij de aanmeldzuil bij de ingang. U kan in dat geval rechtstreeks doorlopen naar de afdeling van uw afspraak.
QR-code scannen op de zuil bij de afdeling
U ontvangt 24 tot 48 uur voorafgaand aan uw afspraak een e-mail en/of sms-bericht met het verzoek om online in te checken voor uw afspraak. Dit kan vanaf 24 uur voor aanvang van de afspraak. U ontvangt ook een melding van de afspraak op de homepage van MijnCatharina. Via deze melding kunt u uw gegevens controleren en eventueel aanpassen. U bevestigt het online inchecken. Na deze bevestiging ontvangt u een QR-code via de e-mail, waarmee u zich direct bij de zuil op de afdeling kan aanmelden.
Meer informatie over online incheckenleest u in de handleiding Online Inchecken
Veelgestelde vragen
Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen? Bekijk dan onderstaande veelgestelde vragen. Komt u er niet uit, dan kunt u bellen met de receptie.
Veel gestelde vragen
-
Hoe lang van te voren kan ik mij aanmelden bij de afdeling?
U kunt zich altijd aanmelden bij de aanmeldzuil op de afdeling. Er is geen tijdlimiet ingesteld.
-
Hoe werkt het als ik meerdere afspraken op één dag heb?
Als u meerdere afspraken op één dag heeft, staan deze afspraken op uw dagticket. U meldt zich voor iedere afspraak aan door de QR-code te scannen bij de zuil bij de afdeling waar de afspraak plaatsvindt.
-
Ik ben anderstalig, hoe word ik geholpen?
De aanmeldzuilen zijn er alleen in het Nederlands. U kunt zich melden bij de receptie en wordt daar verder geholpen.
-
Ik ben blind/slechtziend, kan ik mij dan ook aanmelden?
Ja, er is voldoende hulp aanwezig om u te helpen bij het aanmelden. We helpen u graag!
-
Ik ben mijn dagticket kwijt, wat nu?
Als u uw dagticket kwijt bent geraakt, kunt u zich opnieuw aanmelden bij de aanmeldzuil bij de ingang. Een nieuw dagticket wordt dan voor u geprint. U kunt zich ook melden bij de receptie.
-
Ik ben mijn legitimatiebewijs vergeten, wat nu?
Als u zich niet kan aanmelden bij de aanmeldzuil, omdat u geen (geldig) legitimatiebewijs bij zich heeft, dan mag u zich melden bij de receptie. Daar wordt u verder geholpen.
-
Ik ben te laat voor mijn afspraak, wat nu?
Als u te laat bent, meldt u zich bij de balie van de afdeling. Zo weten wij dat u er bent.
-
Ik sta op bij de verkeerde afdeling/route, wat nu?
Als u zich aanmeldt bij de zuil en u staat bij de verkeerde afdeling/route dan meldt de zuil dit. De zuil verwijst u naar het juiste routenummer.
-
Kan ik hulp krijgen bij het aanmelden?
Ja, er is voldoende ondersteuning aanwezig bij de aanmeldzuilen om u hulp te bieden. We helpen u graag!
-
Kan ik mij ook al vanuit huis aanmelden voor de afspraak?
Ja, via ons patiëntenportaal MijnCatharina kan u zich met de komst van de zuilen ook vanuit huis aanmelden voor de afspraak, dit kan één dag van tevoren. We noemen dit online inchecken. Het is dan niet meer nodig om u via de aanmeldzuil bij de ingang aan te melden. U ontvangt na aanmelding via het portaal de QR-code per e-mail. Daarmee kan u rechtstreeks doorlopen naar de betreffende afdeling. Dat bespaart u tijd.
-
Kan ik ook vooraf zijn gegevens inzien, controleren en wijzigen?
Ja, via het patiëntenportaal MijnCatharina kan u uw gegevens controleren en wijzigen. Dat kan dus ook via het online inchecken.
-
Moet iedere patiënt zich aanmelden via een aanmeldzuil?
Iedere patiënt die voor een afspraak naar het ziekenhuis komt, meldt zich aan via de aanmeldzuil.
Komt u alleen voor bloedprikken? Dan hoeft u zich niet te melden bij de aanmeldzuil.
-
Moet mijn kind zich ook aanmelden bij een aanmeldzuil?
Ja. U moet als ouders/verzorgers van uw kind een geldig legitimatiebewijs hebben als ze naar een arts of zorgverlener gaan. Anders dan de algemene identificatieplicht is er in de zorg geen leeftijdsgrens. De identificatieplicht geldt vanaf de geboorte en geldt voor iedereen. Als u geen geldig legitimatiebewijs bij u heeft voor u kunt mag u zich melden bij de receptie. Daar wordt u verder geholpen.
-
Moeten bezoekers zich ook aanmelden via een aanmeldzuil?
Nee, bezoekers hoeven zich niet aan te melden via een aanmeldzuil. Zij kunnen gewoon doorlopen.
-
Moeten patiënten die zich melden op de Spoed Eisende Hulp (SEH) zich ook via de aanmeldzuil aanmelden?
Nee, komt u via de SEH binnen dan hoeft u zich niet te melden via de aanmeldzuil.
-
Staan er ook aanmeldzuilen bij de verpleegafdeling?
Nee. Als u komt voor een opname bij een verpleegafdeling dan wordt u met behulp van de afspraakbevestiging rechtstreeks naar de balie of verpleegafdeling verwezen.
-
Staat er bij alle afdelingen een aanmeldzuil?
Daar waar het kan hebben afdelingen een eigen zuil, maar er zijn ook verzamelzuilen. Op deze verzamelzuilen staat een bord, zodat u kunt zien voor welke afdelingen u zich daar aan kunt melden. U krijgt na aanmelding op het scherm te zien in welke wachtkamer u kan plaatsnemen, deze wordt duidelijk aangegeven.
-
Staat ook de uitlooptijd van de afdeling op het dagticket?
Nee, op uw dagticket staat alleen de tijd van uw afspraak.
-
Waarom vraagt het Catharina Ziekenhuis om mijn legitimatiebewijs?
Wij zijn wettelijk verplicht te controleren of u de persoon bent die bij uw Burgerservicenummer hoort. Bovendien moeten wij aantonen dat wij uw identiteit hebben gecontroleerd.
-
Waarom zijn er aanmeldzuilen?
- Uw gegevens en legitimatiebewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs) worden gecontroleerd. Zo heeft u meer regie over én inzicht in uw patiëntgegevens en kunnen we beter voldoen aan de wettelijke identificatieplicht. Meer informatie over de identificatieplicht in de zorg vindt u op de website van de Rijksoverheid.
- U hoeft niet meer in de rij te staan bij de balie van de afdeling.
- U heeft een duidelijk overzicht van alle afspraken die op die dag plaatsvinden op uw afspraakticket.
-
Wanneer maak ik geen gebruik van de aanmeldzuil?
U maakt geen gebruik van de aanmeldzuil in de volgende situaties:
- U komt voor het eerst als patiënt in het Catharina Ziekenhuis
- U heeft geen (geldig) legitimatiebewijs (bij zich)
- U bent geen patiënt maar een bezoeker
U mag zich in deze situaties melden bij de receptie. Daar wordt u verder geholpen.
-
Wat gebeurt er met de gegevens van mijn legitimatiebewijs? Is mijn privacy voldoende geborgd?
De aanmeldzuilen scannen de gegevens van uw legitimatiebewijs. Hierbij leest de zuil de chip van uw legitimatiebewijs uit. Uw naam, geboortedatum en/of BSN gebruiken wij om te controleren of de juiste informatie in ons elektronisch patiëntendossier aanwezig is en tonen deze. Wij vragen u of de pasfoto van uw legitimatiebewijs mag worden overgenomen. Alleen met uw expliciete toestemming nemen wij de pasfoto over en slaan deze op in uw medisch dossier. Deze toestemming geeft u via de zuilen. Alle overige gegevens van uw legitimatiebewijs worden niet overgenomen. Uw legitimatiebewijs wordt niet gekopieerd door en opgeslagen in de aanmeldzuil.
Indien u zich niet via de aanmeldzuil wilt aanmelden, dan kunt u zich melden bij de receptie en helpen we u daar verder.
-
Wat is een geldig legitimatiebewijs?
Een geldig legitimatiebewijs is een paspoort, identiteitskaart, verblijfsdocument of Nederlands rijbewijs. Kijk voor meer informatie op Rijksoverheid.nl.
-
Wat is het verschil tussen de aanmeldzuil in de centrale hal en bij de afdeling?
De aanmeldzuil in de centrale hal controleert uw persoonsgegevens en bevestigt uw afspraak of afspraken voor die dag. Hier ontvang u uw dagticket. Bij de aanmeldzuil op de afdeling meldt u zich voor de betreffende afspraak door het scannen van de QR-code op het dagticket. Zo weet de zorgverlener dat u er bent.
-
Zijn de aanmeldzuilen hygiënisch te gebruiken?
De aanmeldzuilen worden met regelmaat schoongemaakt. Daarnaast staan er bij de ingang handdispensers, zodat u na gebruik uw handen kan desinfecteren.
-
Zijn de aanmeldzuilen ook geschikt voor anderstaligen?
Nee. De zuilen zijn nu alleen nog Nederlandstalig. Op termijn wordt dit ook Engelstalig.
-
Zijn de aanmeldzuilen ook rolstoelvriendelijk te gebruiken?
Bij de ingang van de centrale hal is een rolstoelvriendelijke aanmeldzuil aanwezig.