‘Diëten? Het helpt allemaal maar een tijdje…’

Marieke Aarts viel gedurende haar leven meer dan 360 kilo af! Maar het hielp niet. Van alles heeft ze geprobeerd. Accupunctuur, bruin brooddieet, Weight Watchers, Montignac, dokter Frank; te veel om op te noemen. “Dat gevoel van falen… Dat het jou toch wéér niet gelukt is…” Marieke ondergaat uiteindelijk een maagverkleining in het Catharina Ziekenhuis en deed haar verhaal in De Telegraaf vanwege de Internationale Anti-Dieet Dag die vandaag, 6 mei wordt gehouden.

In de krant zegt ze het tanende gevoel van eigenwaarde te kennen, de deuk in het zelfvertrouwen na het zoveelste dieet dat maar tijdelijk effect had. “Zoveel mensen worden zo vreselijk ongelukkig van steeds maar weer moeten diëten.” Uiteindelijk lukte het haar om definitief een stap te maken. Woensdag 24 maart 2010 staat in de levensloop van Marieke Aarts te boek als ‘de dag dat zij opnieuw werd geboren’. Zij onderging in het Obesitascentrum van het Catharina Ziekenhuis een gastic bypass, een maagverkleining. “Ik zeg wel eens: toen ontstond Marieke 2.0.”

Marieke Aarts / Catharina Ziekenhuis

Vandaag, 6 mei, wordt de Internationale Anti-Dieet Dag gehouden. Op deze speciale dag gaat het er niet om de hele dag aan afvallen en dieten te denken, maar aan gezond eten en bewegen. In Nederland wordt deze dag ondersteund door de Nederlandse Obesitas Vereniging.

Lees het interview dat De Telegraaf had met obesitasverpleegkundige en ervaringsdeskundige Marieke Aarts over haar strijd tegen de kilo’s. “De eenzaamheid is groot onder patiënten met morbide-obesitas.”