Een onmisbare parel, ver weg van het zorgproces…

Het kan er hectisch aan toe gaan in de ziekenhuisapotheek van het Catharina Ziekenhuis: is er nog lokaal anestheticum voor de komende operaties of wie kan er nog ropivacaine leveren? De meeste geneesmiddelen worden kant en klaar gekocht, maar in de ziekenhuisapotheek van het Catharina Ziekenhuis liggen 130 verschillende producten op voorraad die in eigen huis worden gemaakt. Niet alleen voor de eigen patiëntenzorg maar ook regionaal en landelijk zorgen de ziekenhuisapothekers van het Catharina Ziekenhuis er voor dat patiënten de juiste middelen krijgen.

In een bijgebouw van het Catharina Ziekenhuis zit de ziekenhuisapotheek. Hier maken ze dagelijks medicijnen voor patiënten in het ziekenhuis en poliklinische patiënten. Ook maakt de apotheek medicijnen die de farmaceutische industrie niet wil of kan maken. Vroeger had ieder ziekenhuis een eigen ziekenhuisapotheek waar medicijnen gemaakt werden. Nu zijn er nog zo’n 16 ziekenhuizen in Nederland die dit kunnen. Het Catharina Ziekenhuis is er hier één van. “We hebben een regionale én landelijke functie als het gaat om het maken en leveren van medicijnen en zijn in staat om onder dezelfde strenge condities als de farmaceutisch industrie geneesmiddelen te produceren”, vertelt ziekenhuisapotheker Ralph van Wezel, “dan gaat het om medicijnen die niet meer geleverd kunnen worden en in aantal gevallen onbetaalbaar zijn geworden voor de patiënt wanneer deze door de farmaceutische industrie worden gemaakt. We mogen alleen middelen maken die commercieel niet meer te krijgen zijn.”

Maatwerk

Met het Catharina Hart- en Vaatcentrum en het Catharina Kanker Instituut onder een dak, worden dagelijks medicijnen klaargemaakt voor bijvoorbeeld chemobehandelingen van patiënten op de dagbehandeling. “Dit is maatwerk. Niet iedere tumor is hetzelfde en ook reageert niet ieder mens hetzelfde op een bepaalde samenstelling van de kuur. We maken zo’n 15.000 kuren op jaarbasis. Ook maken en leveren we als één van de drie ziekenhuizen in Nederland nog een geneesmiddel wat gebruikt wordt tijdens hartoperaties om het hart stil te leggen (cardioplegie vloeistof). Essentieel om de operatie te kunnen uitvoeren”, aldus Van Wezel.

Onmisbare verborgen parel

Met 130 verschillende producten op voorraad en 50 mensen die dagelijks bezig zijn met grondstoffen, spuiten en ampullen, is het een bedrijf op zichzelf binnen het ziekenhuis. “Het is een onmisbare verborgen parel, ver weg van het zorgproces, maar onmisbaar voor een goede behandeling van een patiënt. De meeste mensen hebben geen idee wat hier allemaal gebeurt. Die zien alleen het eindproduct, zoals een pilletje of een infuusmiddel. Voordat een ampul gevuld is, gaat hier een heel traject aan vooraf. Het is veel meer dan een aantal stofjes bij elkaar gooien”, lacht Van Wezel.

Nieuwbouw

De ziekenhuisapotheek van het Catharina Ziekenhuis is binnen Nederland een kennis- en opleidingscentrum voor geneesmiddelenproductie. Begin 2019 wordt gestart met nieuwbouw van de ziekenhuisapotheek. “We zijn uit ons jasje gegroeid. Om patiënten uit Nederland te kunnen blijven helpen, hebben we meer ruimte nodig”, aldus Van Wezel.