Huidkanker nu ook thuis te behandelen

Het Huidkankercentrum van het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven heeft een nieuwe behandelmethode voor basaalcelcarcinoom, de meest voorkomende vorm van huidkanker. Met Ambulight PDT® kunnen patiënten met deze aandoening buiten het ziekenhuis behandeld worden.

RTL Nieuws en het persbureau ANP besteedden onlangs aandacht aan deze nieuwe behandelmethode.

Huidkanker vraagt om andere zorg
Het aantal nieuwe gevallen van huidkanker is in de afgelopen jaren sterk toegenomen. Naar verwachting zal deze stijging nog jaren aanhouden. Gertuud Krekels, dermatoloog in het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven, maakt zich grote zorgen: “Als dermatologen hebben we nu al een halve dagtaak aan de zorg voor mensen met huidkanker. Als we niets doen, zullen lange wachtlijsten ontstaan, door een tekort aan medisch personeel, ruimte en apparatuur. Het is noodzakelijk dat we deze zorg anders gaan organiseren”.

Draagbare PDT maakt het mogelijk
In 85% van de nieuwe gevallen van huidkanker gaat het om basaalcelcarcinoom. Ongeveer 30% van de basaalcelcarcinomen is relatief klein en oppervlakkig en wordt behandeld met photodynamische therapie (PDT); een combinatie van een crème en rood licht. Tot voor kort kon deze behandeling alleen in het ziekenhuis worden uitgevoerd. Met draagbare PDT kunnen patiënten buiten het ziekenhuis of de kliniek behandeld worden.

Ambulight PDT
Ambulight PDT is een draagbaar PDT-apparaat. Het bestaat uit een oplaadbare batterij en pleisters met PDT-lampjes. Met Ambulight PDT brengt de patiënt per behandeling 15 minuten in het ziekenhuisdoor in plaats van minstens 3,5 uur met de niet-draagbare vorm van PDT. Het medisch personeel, de ruimte en de apparatuur die voor deze draagbare PDT niet nodig zijn, komen ten goede aan de patiënten voor wie de thuisbehandeling niet geschikt is.

Minder pijnlijk
Behandeling met de draagbare PDT duurt langer en de belichting is minder sterk dan bij de niet draagbare PDT. Hierdoor is deze nieuwe vorm van PDT aanzienlijk minder pijnlijk. De effectiviteit, de bijwerkingen die kunnen optreden en de nazorg die nodig is zijn niet anders dan die van niet-draagbare PDT.