Snellere diagnose van huidkanker stap dichterbij met huidscan

Onderzoek van het Maastricht UMC+, in nauwe samenwerking met het Catharina Ziekenhuis, heeft aangetoond dat een huidscan snel een diagnose geeft bij een verdacht plekje op de huid. Nu wordt bij een verdacht plekje op de huid standaard weefsel weggenomen. Maar dat is niet altijd meer nodig. Een huidscan, een zogenaamde optische coherentietomografie (OCT), blijkt huidkanker in veel gevallen net zo goed én sneller te kunnen vinden. “De huidscan is veel minder impactvol voor de patiënt, is sneller en kan in de toekomst leiden tot kostenbesparing in de gezondheidszorg”, stelt dermatoloog Sharon Dodemont van het Catharina Ziekenhuis.

Dermatoloog Sharon Dodemont van het Catharina Ziekenhuis is blij met de cruciale stap die gezet is binnen de zorg voor patiënten met huidkanker.

Dodemont en collega Tjinta Brinkhuizen waren beide betrokken bij de studie en zijn blij met de uitkomst van het onderzoek. “Een biopt, het afnemen van weefsel, is pijnlijk en geeft niet direct een uitslag. Een huidscan wel. Dat is belangrijk, want een verdacht plekje geeft veel onzekerheid voor een patiënt.” In haar wachtkamer ziet Dodemont steeds vaker huidkankerpatiënten. Huidkanker komt steeds vaker voor. Op dit moment krijgt 1 op de 5 mensen er mee te maken. Het basaalcelcarcinoom is de meest voorkomende vorm van huidkanker.

Patiëntvriendelijk en goedkoper

Ruim 500 patiënten, onder wie dus een grote groep patiënten uit het Catharina Ziekenhuis deden mee aan het onderzoek. “Van deze groep is bij de helft weefsel afgenomen, in de andere groep hebben we met een mobiel scanapparaat een huidscan van het verdachte plekje gemaakt. In de gescande groep patiënten hebben de onderzoekers de diagnose gecontroleerd door ook nog een biopt te nemen. Wat bleek: van de 225 ontdekte basaalcelcarcinomen, waren 192 ook via de scan aan het licht gekomen. Kortom: 85.3 procent van de scan-diagnoses was terecht”, benadrukt Dodemont, “dat is een hoog percentage. Dat betekent dat er een belangrijke stap richting patiëntvriendelijkere én goedkopere huidkankerzorg is gezet. We kunnen nu gaan werken aan een protocol en de randvoorwaarden om de huidscan uit te rollen in de dagelijkse praktijk. Hoewel dit nog wel een aantal jaar gaat duren, hebben we nu een cruciale stap gezet.”

Zon

De belangrijkste oorzaak van huidkanker is de zon. Dodemont: “Het gaat niet alleen om zonnebaden, maar je loopt ook risico als je gaat wandelen, fietsen of tuinieren. Bruin worden, wordt nog altijd geassocieerd met mooi en gezond zijn, maar het laat juist zien dat je huid schade heeft opgelopen.” Een ander misverstand: “Mensen denken dat je vooral op latere leeftijd risico loopt op huidkanker. Ik zeg altijd: je huid heeft een geheugen. De schade die je voor je 30ste oploopt, blijft altijd bewaard en kan op latere leeftijd alsnog zorgen voor huidkanker.”

Smeren

De komende dagen gaat de zon weer uitbundig schijnen en dat betekent dat we massaal zonnebrandcrème moeten gaan smeren. Maar wanneer en hoe vaak moet je je nu precies insmeren? “Belangrijk is dik genoeg te smeren, zo dik als pindakaas op een boterham”, aldus Dodemont. De dermatoloog van het Catharina Ziekenhuis vertelt in een interview met Omroep Brabant meer over misverstanden rond zonnebrandcrème en ze geeft tips om huidkanker te voorkomen.  (https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4116352/misverstanden-over-zonnebrandcreme-we-zien-al-twintigers-met-huidkanker)