‘Ik heb eerst mijn hoofd gezond gemaakt, nu is mijn lichaam aan de beurt’

De 24-jarige Anika Aerts uit Helmond was altijd het ‘dikkertje van de klas’. Met wijde zwarte kleding verhulde zij de laatste jaren 128,6 kilo. “Ik kon niet meer naar mezelf kijken in de spiegel”, vertelt Anika, “ik maakte mijn wereldje steeds kleiner. Sloeg verjaardagen of bijvoorbeeld een middagje terras met vrienden over, omdat ik niet meer paste in de stoeltjes.” Deze zomer kreeg ze een maagverkleining en begon ze haar nieuwe leven met zoals ze het zelf zegt ’een nieuw maagje!’ “Bij de psycholoog heb ik eerst mijn ‘kop’ gezond gemaakt, nu is mijn lichaam aan de beurt.”

Haar nieuwe doel; afstuderen in juli 2017 in een strakke zwarte jurk. “Ik ben er klaar voor”, vertelt Anika. “Zo’n stap moet je zetten voor jezelf en niet omdat anderen dit van je verlangen.” Wat Anika de afgelopen maanden het meest verbaasd heeft, zijn de reacties uit haar omgeving. “Mensen durven, nu ik slanker ben, ineens tegen me te zeggen dat ik ‘toch wel erg dik was’. Heel bijzonder vind ik dat.”

Obesitascentrum

Eind april 2016 stapte Anika met een verwijzing van de huisarts het Obesitascentrum van het Catharina Ziekenhuis binnen. “Ik woog toen 128,6 kilo. Ik had er goed over nagedacht. Het traject waar ik in wilde stappen zou mijn hele leven veranderen. Niet alleen de buitenkant zou veranderen, maar ook de binnenkant.” Op 20 mei had ze haar screening. Dat betekent gesprekken met de diëtiste en de psycholoog, een fittest en haar bloed werd nagekeken. Een kleine twee maanden later, op 5 juli, kreeg Anika een ‘go’. “Ik kwam in aanmerking voor een gastric sleeve, een zogenoemde maagverkleining.” Op 18 augustus gaf obesitaschirurg dr. Simon Nienhuijs haar haar leven terug. “Zo voelt het echt voor mij. Ik kreeg deze kans en die zou ik met beide handen vastgrijpen. De operatie viel me ontzettend mee, wel had ik na de operatie ontzettende spierpijn. Dat heeft toch wel een week aangehouden. Ik heb heel mijn leven intensief gesport en de chirurg snijdt toch door de buikspieren heen. Ook ben ik een buikademhaler, dus de eerste dagen heb ik best wel wat pijn gehad.”

Andere leefstijl

Nu, ruim twee maanden na de operatie, geeft de weegschaal 22,5 kilo minder aan. “Tuurlijk ben ik trots. Hoewel de kilo’s voor mij ontzettend belangrijk zijn, is dit eigenlijk niet het belangrijkste. Mijn hele leefstijl is anders. Voorheen dacht ik niet na wat ik at, hoe laat of hoe snel. Als ik nu een dagje weg ben, plan ik alles. Heb ik voldoende voedsel bij me? Wat ga ik eten? En welke producten kies ik? Zo’n traject verandert heel je leven. Hoewel ik in mijn hoofd nog steeds 128,6 weeg en nog steeds veel te grote truien uit het rek pak, merk ik wel dat ik weer durf te genieten van dingen. Ik durf zelfs af en toe weer in de spiegel te kijken. Ik ben er nog niet, mijn streefgewicht is 73 kilo, dan heb ik weer een gezond BMI”, benadrukt Anika. “Maar ik ben klaar met mijn overgewicht en klaar voor mijn nieuwe leven. Ik kan niet wachten!”