Is je smaak veranderd door chemotherapie? Er zijn weer plekken beschikbaar voor de smaaktest!

In het Catharina Kanker Instituut is eind juli 2022 een groot landelijk onderzoek gestart naar smaak bij patiënten met chemotherapie. Doel is om het eten weer te laten smaken! Goed nieuws voor patiënten die vanwege chemotherapie smaakproblemen hebben. Er zijn weer plekken beschikbaar voor de smaaktest!

Smaaktest bij kankerpatienten met chemotherapie

Smaakverandering is één van de vele bijwerkingen van chemotherapie. Het komt in verschillende vormen voor: je proeft nauwelijks nog iets, je proeft iets juist heel sterk of je wordt al misselijk als je eten ruikt. Het kan ook zijn dat je een metaalachtige smaak of kartonsmaak in de mond proeft. Dit alles kan leiden tot minder eetlust, wat weer gevolgen kan hebben voor je herstel en je kwaliteit van leven.

Het is maatwerk

Patiënten die meedoen aan het onderzoek krijgen een gratis smaaktest van ongeveer een uur die bestaat uit het proeven van verschillende natuurlijke smaken in diverse concentraties. Daarbij wordt bepaald wat iemand lekker vindt en wat niet. “De uitslag van deze test wordt uitgebreid besproken met de deelnemers aan het onderzoek.  Zij blijven ook daarna in contact  met een chef-kok, waardoor zij dankzij goede coaching zelf aan de slag kunnen met de ingrediënten”, legt chefkok Wilko Lichteveld uit; hij is één van de begeleiders van dit onderzoek. “We weten dat een persoonlijke aanpak belangrijk is. Tot nu toe hebben we niet één recept kunnen gebruiken voor een andere patiënt. Het is allemaal maatwerk.  Het is fantastisch om te zien  als iemand weer smakelijk kan eten.”

Aanmelden!

Aanmelden voor het smaakonderzoek? Er zijn nog plekken beschikbaar voor patiënten in het Catharina Ziekenhuis in augustus en september. Vol = vol. Stuur een e-mail naar kokenvoorkanker@catharinaziekenhuis.nl.

Meer weten? Lees ook: Smaak verloren door chemotherapie? Doe onze smaaktest! – Catharina Ziekenhuis

In het AD is eerder een groot artikel verschenen over dit onderzoek: Perspectief voor kankerpatiënten die smaak verliezen na chemo: ‘Ook coronaslachtoffers kunnen profiteren’ | Gezond | AD.nl (let op: dit is een premium artikel)