‘Meer mens dan nummer op de IC’

In de laatste week van december kijken we vaak terug op het afgelopen jaar. Een raar jaar, waar de zorg voor corona-patiënten de boventoon voerde in het ziekenhuis. Wij ontvangen regelmatig bedankjes van onze patiënten voor de geboden zorg. Bedankjes die onze medewerkers steun geven in barre tijden.

Zo werd de 65-jarige Wilfred eind oktober met corona opgenomen in ons ziekenhuis. Hij wordt in coma gebracht, waar hij vier dagen later uit ontwaakt. Ook voor onze medewerkers op de IC zijn dat lichtpuntjes.

Wilfred: “Zelfs een keer in een rolstoel een uitstapje naar het dakterras. Het was een uitje.”

Deze week liet Wilfred ons weten dat hij met een goed gevoel terugkijkt op zijn periode als mens op de IC. En hij bedankt onze collega’s die hem verzorgden. “Vanaf het moment dat ik wakker werd zag ik steeds dezelfde mensen. Zij hoorden bij 06, mijn kamer, bij mij dus. Dat maakte het persoonlijk, ik was geen nummer. Zij gaven mij houvast in een onzekere situatie.”

Wilfred verbleef uiteindelijk 12 dagen op de IC. Aan het eind namen ze hem – goed ingepakt – mee naar buiten om hem weer even de frisse lucht op te kunnen laten snuiven. “Zij waren bijzonder zorgzaam, vriendelijk en attent. Hulp bij scheren, wassen en tandenpoetsen, om je weer lekker fris te voelen. Gesprekken over alledaagse zaken en goede uitleg over de nodige behandelingen gaven mij rust en ontspanning. Zelfs een keer in een rolstoel een uitstapje naar het dakterras. Het was een uitje.”

Het herstel van Wilfred vordert gestaag. In gedachten ziet hij zich weer op de tennisbaan staan. “Je mag wel zeggen dat ik op meerdere fronten geluk heb gehad; ik ben er goed vanaf gekomen, merk nog dagelijks dat mijn oude vorm weer terugkomt. Mede dankzij de inzet van de verpleegkundigen. Dankjewel”