Minder schade na herseninfarct door nieuwe behandeling Catharina Ziekenhuis

Patiënten met een ernstig herseninfarct – waarbij een groot bloedvat is afgesloten – worden in de regio Zuidoost-Brabant voortaan na de eerste acute behandeling in het dichtstbijzijnde ziekenhuis, direct vervoerd naar het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven. Daar wordt bekeken of het afgesloten bloedvat snel weer opengemaakt kan worden met een katheter, een belangrijke ingreep die in de regio door geen enkel ander ziekenhuis kan worden uitgevoerd.

Uit een groot Nederlands onderzoek, dat woensdag werd gepubliceerd in het toonaangevende tijdschrift The New England Journal of Medicine, blijkt dat deze nieuwe behandeling na een herseninfarct minder hersenschade en minder neurologische klachten oplevert. Patiënten functioneren in het dagelijkse leven beter dan patiënten die deze behandeling niet hebben ondergaan.

Een herseninfarct heeft vaak ernstige gevolgen, zoals spraakstoornissen en verlamming. Zonder acute behandeling raakt bijna de helft van alle patiënten zwaar gehandicapt. Tot nu toe kreeg iemand met een herseninfarct standaard via de arm een middel ingespoten dat stolsels oplost. Dit werkt echter slechts bij 1 op de 10 patiënten. Bij de nieuwe methode wordt via een prik in de lies een dunne katheter in een bloedvat gebracht. Deze katheter wordt opgeschoven tot in de afgesloten slagader in de hersenen. Vervolgens wordt het stolsel via de katheter verwijderd.

Semi-academisch ziekenhuis

In de regio Zuidoost-Brabant kan die behandeling alleen worden uitgevoerd in het Catharina Ziekenhuis. Het ziekenhuis fungeert in deze regio als semi-academisch ziekenhuis waar, mede dankzij het Catharina Hartcentrum, alle voorzieningen voor deze behandeling aanwezig zijn. Zo heeft het ziekenhuis zeer ervaren neurologen en interventie-radiologen. Patiënten met een ernstig herseninfarct worden daarom na het inspuiten van het stolsel-oplossende middel in het dichtstbijzijnde ziekenhuis, direct per ambulance naar het Catharina Ziekenhuis vervoerd, waar de nieuwe behandeling kan worden toegepast.

Snelheid is bij de behandeling van patiënten met een herseninfarct cruciaal. De overlevingskans en de kwaliteit van leven nemen anderhalf uur na het infarct al drastisch af.

Minder schade op hersenscans
Het gerandomiseerde onderzoek naar deze nieuwe methode, waaraan het Catharina Ziekenhuis deelnam, toont aan dat patiënten die deze nieuwe behandeling ondergaan beter herstellen dan patiënten die deze behandeling niet krijgen. De artsen zagen na de nieuwe behandeling ook minder hersenschade op de hersenscans. Patiënten hadden minder problemen met bijvoorbeeld lopen, aankleden en dagelijkse activiteiten. Er zijn geen aanwijzingen dat de behandeling overlijden kan voorkomen. In het onderzoek overleden evenveel behandelde als niet behandelde patiënten.

Aan het onderzoek hebben 500 patiënten meegedaan. Het ging om patiënten met een herseninfarct door een afgesloten slagader in de hersenen, die korter dan 6 uur klachten hadden.

Dit onderzoek kan grote gevolgen hebben voor de behandeling van patiënten met een acuut herseninfarct. Per jaar komen ongeveer 2000 patiënten in Nederland (200 in Zuidoost-Brabant) in aanmerking voor deze nieuwe behandeling. Een groot aantal patiënten kan zo een leven met ernstige beperkingen worden bespaard.