Minder schade na herseninfarct door nieuwe behandeling

Patiënten met een ernstig herseninfarct – waarbij een groot bloedvat is afgesloten – worden in de regio Zuidoost-Brabant voortaan na de eerste acute behandeling in het dichtstbijzijnde ziekenhuis, direct vervoerd naar het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven. Daar wordt bekeken of het afgesloten bloedvat snel weer opengemaakt kan worden met een katheter, een belangrijke ingreep die in de regio door geen enkel ander ziekenhuis kan worden uitgevoerd. Deze nieuwe behandeling (een trombectomie) vermindert de kans op blijvende schade na een ernstig herseninfarct.

Dat blijkt uit het het onderzoek – waar meerdere grote Nederlandse ziekenhuizen aan meededen – dat werd gepubliceerd in het toonaagevende Amerikaanse tijdschrift New England Journal of Medicine. Ook het Eindhoven Dagblad pikte dit nieuws op.

Lees het hele verhaal uit het Eindhovens Dagblad.