Minister Bruno Bruins bezoekt Catharina Ziekenhuis

Minister Bruno Bruins (Medische Zorg en Sport) heeft vandaag een werkbezoek gebracht aan de ziekenhuisapotheek van het Catharina Ziekenhuis. In Nederland zijn nog maar 16 ziekenhuisapotheken die zelf medicijnen in grotere aantallen maken, de zogenaamde voorraadbereidingen. Het Catharina Ziekenhuis is er hier één van en heeft naast een regionale ook een landelijke functie.

De ziekenhuisapotheek van het Catharina Ziekenhuis is binnen Nederland een kennis- en opleidingscentrum voor geneesmiddelenproductie. Hier maken ze dagelijks medicijnen voor patiënten in het ziekenhuis, poliklinische patiënten en zorginstellingen in het land. Ook maakt de apotheek medicijnen die de farmaceutische industrie niet wil of kan maken. Met 110 verschillende producten op voorraad en 50 mensen die dagelijks bezig zijn met grondstoffen, spuiten en ampullen, is het een bedrijf op zichzelf binnen het ziekenhuis.

Regionale en landelijke functie

“Vroeger had ieder ziekenhuis een eigen ziekenhuisapotheek waar medicijnen gemaakt werden. Nu zijn er nog zo’n 16 ziekenhuizen in Nederland die dit kunnen. Het Catharina Ziekenhuis is er hier één van. We maken en leveren medicijnen en zijn in staat om onder dezelfde strenge condities als de farmaceutisch industrie geneesmiddelen te produceren”, vertelt ziekenhuisapotheker Ralph van Wezel, “dan gaat het om medicijnen die niet meer geleverd kunnen worden en in aantal gevallen onbetaalbaar zijn geworden voor de patiënt wanneer deze door de farmaceutische industrie worden gemaakt. We mogen alleen middelen maken die commercieel niet meer te krijgen zijn.”

Toegankelijkheid en betaalbaarheid

Minister Bruno Bruins wil de zorg in de toekomst betaalbaar houden. Diverse partijen spelen hierin een rol. Naast de farmaceutische industrie ook zeker de bereidingsapotheken. “Wij vinden het belangrijk dat apotheek bereidingen ook in de toekomst blijven bijdragen aan de toegankelijkheid en betaalbaarheid van geneesmiddelen. Deze boodschap hebben we de minister ook meegegeven”, aldus Van Wezel.

Maatwerk

Met het Catharina Hart- en Vaatcentrum en het Catharina Kanker Instituut onder een dak, worden in de ziekenhuisapotheek van het Catharina Ziekenhuis dagelijks medicijnen klaargemaakt voor bijvoorbeeld chemobehandelingen van patiënten op de dagbehandeling. “Dit is maatwerk. Niet iedere tumor is hetzelfde en ook reageert niet ieder mens hetzelfde op een bepaalde samenstelling van de kuur. We maken zo’n 15.000 kuren op jaarbasis. Ook maken en leveren we als één van de drie ziekenhuizen in Nederland nog een geneesmiddel wat gebruikt wordt tijdens hartoperaties om het hart stil te leggen (cardioplegie vloeistof). Essentieel om de operatie te kunnen uitvoeren”, aldus Van Wezel.

Medio 2019 wordt gestart met nieuwbouw van de ziekenhuisapotheek van het Catharina Ziekenhuis. Naar verwachting wordt het gebouw in 2020 geopend.