Minder heroperaties en borstverwijderingen door invoering jodiumzaadje bij borstkanker

Het jodiumzaadje heeft de behandeling voor vrouwen met borstkanker enorm verbeterd. Het Catharina Ziekenhuis was 12,5 jaar geleden de eerste in Nederland die gebruik maakte van deze vriendelijke opsporingstechniek om de exacte plaats van de tumor aan te geven en heeft sinds die primeur al meer dan 1500 vrouwen met borstkanker op deze manier behandeld. Het aantal heroperaties en borstverwijderingen is in deze periode enorm gedaald.

Door gebruik te maken van het jodiumzaadje wordt de afwijking in de borst door de chirurg sneller en beter gevonden, waardoor preciezer geopereerd kan worden met een beter cosmetisch resultaat.

Jodiumzaadje Catharina Ziekenhuis

Niet schadelijk

Het jodiumzaadje wordt door een radioloog in een korte procedure en onder lokale verdoving midden in de tumor geplaatst en markeert hiermee de plaats waar de tumor zich in de borst bevindt. Het jodiumzaadje is licht radioactief en geeft een zeer lage dosis straling af, die niet schadelijk is voor de gezondheid en de omgeving. De straling zorgt er wel voor dat de exacte plaats van de tumor altijd direct wordt gevonden. Tijdens de borstsparende operatie kan de chirurg heel gericht dit zaadje – en daarmee de tumor – opsporen en verwijderen. Dit opsporen gebeurt met behulp van een gammastralingsdetector.

Tot 2003 werd landelijk standaard de zogenoemde draadlokalisatie gebruikt; daarbij werd een draadje in de tumor gestoken die uit de borst stak. Een chirurg volgde tijdens een operatie het draadje om te weten waar de tumor zat. Bij gebruik van draadlokalisatie is de kans aanwezig dat de ingevoerde draad verschuift. Daardoor kan het voorkomen dat tijdens de operatie niet in één keer de gehele tumor wordt weggehaald en een vervolg-operatie noodzakelijk is. In Nederland werkt naar schatting meer dan de helft van de ziekenhuizen nog steeds met deze techniek.

Vrouwvriendelijk

Het Catharina Ziekenhuis heeft in 12½ jaar al meer dan 1500 vrouwen met borstkanker op deze manier behandeld en zag het aantal heroperaties en borstverwijderingen in die periode dalen. “In situaties waarbij in het verleden gekozen werd voor een borstverwijdering, bijvoorbeeld bij meerdere tumoren in de borst, kan nu door deze lokalisatietechniek met jodiumzaadjes vaker een borstsparende operatie worden uitgevoerd”, aldus chirurg Yvonne van Riet van het Catharina Ziekenhuis. Zij geeft samen met radioloog Frits Jansen al jarenlang training aan andere ziekenhuizen die willen overstappen naar deze vrouwvriendelijke techniek.

Catharina Kanker Instituut

Het Mammacentrum is onderdeel van het Catharina Kanker Instituut; een multidisciplinair concept waar de zorg rond de patiënt op één plek geconcentreerd is. Patiënten met kanker hebben in het Catharina Kanker Instituut één ingang voor al hun onderzoeken en behandelingen.

Het Mammacentrum van het Catharina Kanker Instituut wordt jaarlijks door toonaangevende instanties gekeurd. Het centrum  – het grootste borstkankercentrum van de regio –  heeft dit jaar voor de zesde keer op rij het kwaliteitskeurmerk het roze lintje van Borstkankervereniging Nederland (BVN) ontvangen. Na het internationale Eusoma-certificaat en het hoogste predicaat van zorgverzekeraar CZ is dat de derde organisatie die het Mammacentrum een belangrijk kwaliteitskeurmerk toekent. Het Catharina Ziekenhuis is het eerste en enige centrum in Nederland dat deze drie keurmerken heeft.