Maagverkleining uitkomst voor hartpatiënt met obesitas

Hartpatiënten met een ziekmakend overgewicht kunnen baat hebben bij een maagverkleining. Dat zegt chirurg dr. Simon Nienhuijs van het Catharina Ziekenhuis op basis van internationale onderzoeken. “Hart- en vaatziektes kunnen na een maagverkleining zelfs helemaal verdwijnen.” Nienhuijs gaf begin april een lezing over dit onderwerp tijdens het voorjaarscongres van de Nederlandse Vereniging voor Cardiologie.

Dagblad De Telegraaf schreef een nieuwsartikel over de lezing van Nienhuijs. Lees hier het artikel.

“Cardiologen behandelen hart- en vaatproblemen met medicijnen en door het geven van leefstijladviezen tegen ziekmakend overgewicht. Maar als die aanpak niet blijkt te werken, zouden patiënten in overleg met hun cardioloog een maagverkleining moeten overwegen. Zo’n operatie zorgt in dat geval namelijk voor een betere levensverwachting,” aldus Nienhuijs.

In zijn lezing draaide de chirurg het om. “Bij bariatrische operaties denkt men altijd alleen aan obesitas. Nu draait het om de behandeling van hart- en vaatziektes, zoals hoge bloeddruk, boezemfibrilleren en hartfalen.” Naarmate mensen zwaarder worden, nemen klachten en de kans op deze ziektes toe. “Door deze groep mensen met een BMI hoger dan 35 én een hoge bloeddruk te opereren blijkt het risico op hartfalen aanzienlijk af te nemen. Sterker nog: de hart- en vaatziekten  die veroorzaakt worden door overgewicht zijn omkeerbaar. Klachten nemen af en verdwijnen zelfs. Mensen leven daarna gemiddeld zeven jaar langer.”

Hoge bloeddruk verdwenen

Uit recent Amerikaans onderzoek en een langer lopende Noorse studie blijkt dat de helft van de patiënten met een ziekmakend overgewicht en een hoge bloeddruk door een operatie van hun hoge bloeddruk afkomt. In de controlegroep, zonder maagverkleining, had iedereen na een jaar nog altijd last van een hoge bloeddruk.

Meer samenwerking

De chirurg pleit ervoor dat cardiologen en bariatrisch chirurgen meer met elkaar optrekken voor deze grote patiëntengroep. “Alleen medicijnen voorschrijven voor de hoge bloeddruk is niet genoeg. Het onderliggende probleem wordt daarmee niet verholpen”, stelt Nienhuijs. “En als leefstijladviezen ook geen effect blijken te hebben, zou het goed zijn als deze patiënten gescreend worden om te bekijken of zij in aanmerking komen voor een maagverkleining. Let wel: inclusief het vijfjarig intensieve begeleidingstraject dat daar bij hoort.”

Verdubbeld

Het aantal mensen met obesitas is sinds 1980 verdubbeld in Nederland. Het team van het Catharina Obesitascentrum helpt ruim duizend patiënten per jaar om van hun overgewicht af te komen. De bariatrisch chirurgen en de cardiologen van het Catharina Ziekenhuis trekken al jaren samen op om mensen met hartklachten te helpen door een maagverkleining bespreekbaar te maken. De obesitas kliniek en het Catharina Hart- en Vaatcentrum behoren tot de grootste van Nederland.