Op zoek naar Olympisch Goud in kankeronderzoek

Het Catharina Ziekenhuis profileert zich al vele jaren als onderzoekshospitaal. Één van de vruchten daarvan is intensief onderzoek naar kanker en alles wat daarmee te maken heeft. Chirurgen en wetenschappers prof. dr. Harm Rutten en dr. Misha Luyer spelen daarin een belangrijke rol.

Het Eindhovense ziekenhuis heeft grote bekendheid op het gebied van medische research. Die komt voort uit baanbrekend werk waarvan de verfijnde dottermethode van prof. dr. Nico Pijls één van de bekendste voorbeelden is. “Het bijzondere is dat veel van de onderzoeken ontstaan op de werkvloer”, zegt dr. Misha Luyer, “het gaat bij ons vooral om patiëntgebonden onderzoek. We hebben hier de beschikking over grote patiëntenaantallen.”

Subsidie

Instellingen als KWF Kankerbestrijding en onderzoeksstichting ZonMw hebben de afgelopen jaren subsidies verstrekt aan het Catharina Ziekenhuis om de onderzoeken te kunnen uitvoeren. “We hebben door de jaren heen bewezen dat we in samenwerking met nationale en internationale ziekenhuizen baanbrekend onderzoek kunnen verrichten.”

Frits Magazine publiceerde in mei een artikel over het baanbrekende kankeronderzoek in het Catharina Ziekenhuis.