Plastisch chirurg Hoogbergen: Help patiënten met morbide obesitas!

Een maagverkleining en het daarna verwijderen van overtollige huid bij de patiënt moet als één volledige medische behandeling worden beschouwd. Dat zegt plastisch chirurg dr. Maarten Hoogbergen van het Catharina Ziekenhuis. Hij roept samen met zijn collega’s van de Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie (NVPC) de zorgverzekeraars en de politiek op om snel afspraken te maken over deze integrale aanpak.

“Alleen met zo’n aanpak bij de behandeling van gevaarlijke overgewicht (morbide obesitas) blijven patiënten niet alleen beter op gewicht, maar kunnen ze ook fysiek en psychisch beter functioneren,” aldus Hoogbergen.

Gemiste kans

Veel patiënten kampen na een maagverkleining met uitdagingen zoals gewichtsbehoud en overtollige huid. Dit kan leiden tot een verminderd zelfbeeld en gebrek aan vertrouwen. Slechts een klein deel van de patiënten krijgt een vervolgbehandeling waarbij overtollige huid wordt verwijderd, terwijl bijna driekwart van de patiënten deze aanvullende corrigerende ingreep wens. “Verbazingwekkend en een gemiste kans”, vindt Hoogbergen. “Volgens de richtlijnen komt minimaal 30 procent van de patiënten in aanmerking voor deze vervolgoperatie. Dat komt neer op ongeveer 4000 patiënten. De regels en voorwaarden voor vergoeding zijn echt vaak onduidelijk en patiënten zijn niet goed geïnformeerd.”

Eerdere onderzoeken van het Catharina Ziekenhuis laten zien dat voormalige obesitaspatiënten zonder contourherstellende operatie vaker terugvallen en weer toenemen in gewicht. Vaak zijn ze zelfs minder gelukkig dan toen ze nog overgewicht hadden. “De onderzoeken bewijzen dat patiënten een volledige en duurzame behandeling verdienen”, aldus Hoogbergen.

Gewichtsbehoud en kwaliteit van leven

Het effect van contourherstellende chirurgie is groter dan alleen het uiterlijke resultaat en de afname van de fysieke ongemakken, zo blijkt uit twee recente wetenschappelijke onderzoeken van het Catharina Ziekenhuis. De onderzoeken tonen aan dat patiënten beter op gewicht blijven en een hogere kwaliteit van leven hebben als zij na een bariatrische ingreep ook een contourherstellende operatie ondergaan, zoals een lower body lift.

Beter op gewicht

Uit de resultaten van het onderzoek naar gewichtsbehoud blijkt dat patiënten aantoonbaar beter op gewicht blijven na een lower body lift dan patiënten die de ingreep, na een afwijzing van de zorgverzekeraar, niet hebben ondergaan. Er is gemeten dat 84% van de patiënten in de groep met ingreep niet meer dan 10% aankomt van hun eerder verloren overgewicht. Bij de patiëntgroep zonder ingreep is dit slechts bij 29% het geval. Oftewel 71% van de afgewezen patiënten komt weer meer dan 10% van hun eerder verloren overgewicht aan. Ter illustratie: een patiënt uit het onderzoek die na een maagverkleining 45 kilo is afgevallen en nu een gezond gewicht (BMI van 25) heeft van 72 kilo, zou door een afwijzing voor een lower body lift uiteindelijk na 3 jaar 13 kilo meer wegen dan wanneer hij deze operatie wel zou hebben gehad. Patiënten met een contourherstellende ingreep blijven dus beter op gewicht.

Onduidelijkheid over criteria

Hoogbergen stelt dat er onduidelijkheid is over de criteria die zorgverzekeraars hanteren bij het goedkeuren van een aanvraag voor een contourherstellende operatie. De vergoeding wordt regelmatig niet toegekend. “De negatieve invloed die het huidoverschot heeft op de gezondheid en kwaliteit van het leven van de patiënt wordt daarbij onderschat.” Patiënten kunnen door de overtollige huid niet goed functioneren en worden beperkt in hun dagelijkse activiteiten. Daarnaast kan de negatieve invloed van fysieke en psychosociale klachten het afvallen en het behouden van het gewicht belemmeren of mogelijk bijdragen aan een toename van gewicht.