Plastisch chirurg streeft allerhoogste doel na; alleen maar tevreden patiënten

Plastisch chirurg dr. Maarten Hoogbergen krijgt op het internet vaak lovende reacties. Mooi, maar dat heeft een vervelende keerzijde. De wachttijd om door hem geopereerd te worden is meer dan een jaar! “Ik kan mijn tijd helaas maar één keer inzetten”, stelt hij nuchter vast. ”Natuurlijk ben ik blij met hoge cijfers maar ik wil me juist blijven verbeteren. Hoge cijfers zeggen me niet zoveel.” Zijn doel: alleen maar tevreden patiënten. En wat doe je dan? Onderzoek!

“Ik wil weten waarom de ene patiënt na een plastische ingreep wel tevreden is en een ander niet. Waar ligt dat aan? Deze patiënttevredenheid is voor mij het uitgangspunt om dit samen met de prestigieuze Harvard Medical School in Boston te onderzoeken binnen het vakgebied plastische chirurgie. Vijf onderzoekers van ons ziekenhuis houden zich in Boston met dit onderzoek bezig”, legt plastisch chirurg dr. Maarten Hoogbergen uit.

Feedback

“Meten is weten, zeggen ze wel eens. Door veel gegevens, big data, te verzamelen kunnen we conclusies trekken en van elkaar leren. Waarom zijn patiënten in het ene ziekenhuis meer tevreden na een plastische ingreep dan in het andere. Door dit in kaart te brengen en met elkaar te delen, kunnen we leren. Een mooi voorbeeld van Value Based Health Care (VBHC), het verbeteren van de zorg rondom de patiënt. Ik wil dat iedere patiënt die door het plastische team is geopereerd, tevreden het ziekenhuis uit loopt. Dat is het hoogste doel dat ik nastreef”, benadrukt Hoogbergen.

Drie categorieën

Binnen het Harvard-onderzoek zijn de patiënten verdeeld in drie groepen, zogenaamde Q’s. De eerste groep zit in de Body-Q. Dit is een groep die na een obesitasoperatie een contour herstellende ingreep zoals bijvoorbeeld een lower body lift heeft gekregen. In deze operatie verwijdert Hoogbergen overtollig vel. De tweede groep is de Face-Q. “Hier gaat het om operaties in het gezicht na bijvoorbeeld huidkanker, mohs chirurgie”, legt Hoogbergen uit. De derde groep is de Wound-Q waar de behandeling van patiënten met een chronische wond geëvalueerd wordt. “In onze plastische behandelingen is, naast herstel van het functionele, lichamelijke en esthetische aspect, ook het verbeteren van het geestelijk welbevinden van een patiënt belangrijk. Dat allemaal samen is het allerbelangrijkste, dat levert tevreden patiënten op”, aldus Hoogbergen.