Post IC dagboek uitgeroepen tot Koploper

Het Actie Leer Netwerk heeft het Post IC dagboek uitgeroepen tot Koploper, een onderdeel van het Koploper netwerk van het Actieprogramma Werken in de Zorg van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Koplopers zijn praktijkvoorbeelden van innovatieve ontwikkelingen in de zorg.

Anesthesioloog/intensivist Marc Buise van het Catharina Ziekenhuis.

In Nederland worden jaarlijks 85.000 patiënten opgenomen op de Intensive Care. De helft hiervan heeft na de opname langdurig last van het Post Intensive Care Syndroom (PICS). Op initiatief van anesthesioloog intensivist dr. Marc Buise van het Catharina Ziekenhuis is met Games For Health het Post-IC dagboek ontwikkeld.

Post-IC syndroom

Het Post Intensive Care Syndroom, later ook genoemd als Post-IC syndroom, is een aandoening als gevolg van een IC-opname. De patiënt heeft dan langdurig last van lichamelijke, cognitieve en psychische problemen die kunnen zorgen voor een impactvolle en langdurige nasleep.

Post-IC dagboek

Het Post-IC dagboek is een digitaal dagboek dat vanaf het begin van de opname wordt bijgehouden door zowel de familie als verpleegkundige. Het doel van dit dagboek is het helpen bij de verwerking van de IC-periode en het verminderen van het Post-IC syndroom. “Dagelijks schrijven familie en verpleegkundige over kleine momenten van de patiënt, aangevuld met foto’s. De patiënt kan later teruglezen en zien wat er is gebeurd rondom het bed. Dit helpt bij de verwerking van de IC-periode, die vaak niet bewust is meegemaakt. Het is klinisch bewezen dat het bijhouden van een dagboek werkt voor de behandeling van het Post-IC syndroom”, legt dr. Marc Buise uit, “en van familie, patiënten en verpleegkundigen hebben we veel positieve feedback gekregen. Ook andere Nederlandse ziekenhuizen gebruiken nu ons dagboek en zelfs  internationaal is er interesse. Het is fantastisch dat een product dat hier in Eindhoven is ontwikkeld binnenkort in Amerika gebruikt gaat worden.”

Lees hier meer over het Post IC dagboek