Rozen voor het goede doel én de patiënt op Dag van de Eierstokkanker

Aan de vooravond van de Dag van de Eierstokkanker (26 september) heeft een afvaardiging van Ladies’ Circle in het Catharina Ziekenhuis een bos rozen overhandigd aan een patiënt met eierstokkanker. De rozen zijn gesponsord door bezoekers van de jaarmarkt in Son en Breugel. De opbrengst gaat naar de stichting Ruby en Rose, dat geld inzamelt voor onderzoek naar gynaecologische kanker.

Ruby and Rose heeft 26 november gedoopt tot Dag van de Eierstokkanker. Op en rondom deze dag vraagt de stichting extra aandacht voor deze vorm van kanker. Dat was voor de Ladies’ Circle (een serviceclub voor vrouwen jonger dan 45 jaar) uit Son en Breugel en De Kempen reden om geld in te zamelen voor Ruby and Rose.

Op de jaarmarkt in Son verkochten de dames ruim 200 rozen, wat 450 euro opleverde. De opbrengst gaat zoals gezegd naar het goede doel, maar de rozen zelf ook. Want de kopers van de rozen waren eigenlijk een donateur. De rozen gingen namelijk niet met de ‘kopers’ mee naar huis, maar werden door de Ladies’ Circle aangeboden aan mensen die wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Zo ging er een mooie bos naar De Eik in Eindhoven (een inloophuis voor mensen met kanker en hun naasten) en werd er vrijdag 25 september ook een fraaie bos in het Catharina Ziekenhuis bezorgd.

Regionaal expertisecentrum

Een logische bestemming, want het Catharina Ziekenhuis is het regionale expertisecentrum voor gynaecologische kanker, in nauwe samenwerking met zes andere Brabantse ziekenhuizen. Vrouwen met gynaecologische kanker kunnen in de regio voor hun behandeling altijd terecht in het eigen ziekenhuis. Wanneer een bepaalde complexe operatie onvermijdelijk is, worden zij voor de operatie verwezen  naar het Catharina Kanker Instituut.

Gynaecoloog-oncoloog Dorry Boll nam de rozen in ontvangst uit handen van Ghislaine van Hooff (Ladies’ Circle De Kempen) en Kristel Versantvoort (Ladies’ Circle Son en Breugel). Dr. Boll hield de bloemen niet voor zichzelf, maar schonk ze aan mevrouw Scott-Kalmthout, die in het Catharina Ziekenhuis wordt behandeld voor eierstokkanker.