Succesvolle Hipwalk-sponsorloop voor 3e keer in Eindhoven

De afdelingen Orthopedie van het Catharina Ziekenhuis en Máxima Medisch Centrum organiseren op zaterdag 22 april voor de derde keer de succesvolle HipWalk bij de Karpendonkse Plas in Eindhoven. Tijdens deze sponsorloop laten mensen met een knie- of heupprothese zien hoe conditioneel sterk zij zijn en hoe goed zij functioneren met een kunstgewricht.

Deelnemers laten zich sponsoren door familie en vrienden. De opbrengst van de wandeltocht  gaat naar het Rode Kruis Eindhoven en is bestemd voor het project ‘Hulp aan ouderen’. Vorig jaar werd bijna 3000 euro opgehaald voor het goede doel.

Hipwalk Catharina Ziekenhuis

Met de HipWalk vragen de orthopeden aandacht voor het belang van bewegen bij ouderen, in het bijzonder mensen met een heup- of knieprothese. Orthopeed Coen Jaspars: “Bewegen is niet alleen goed voor de gewrichten, maar voor het gehele fysieke en mentale gestel.” Jaspars benadrukt dat het evenement geen wedstrijd is. “Het is vooral bedoeld om gezellig met elkaar te bewegen en aandacht te vragen voor bewegen en het belang ervan.”

Na een orthopedische operatie is bewegen een belangrijk onderdeel van het revalidatietraject. De avond na de operatie komen mensen al uit bed en komen zij in beweging onder begeleiding van een fysiotherapeut. Binnen zes tot twaalf maanden na de operatie kunnen de meeste mensen weer een uur wandelen. Iets wat zij voor de operatie voor onmogelijk hielden. Ook fietsen en zwemmen zijn goede manieren om in beweging te blijven voor mensen met een heup- of knieprothese.

Heeft u een heup- of knieprothese? Ga dan de uitdaging aan en doe mee aan de HipWalk op zaterdag 22 april bij de Karpendonkse Plas in Eindhoven. Aanmelden kan via www.hipwalk.nl. Alle lopers kunnen natuurlijk ook aanmoediging gebruiken, geïnteresseerden zijn daarom van harte welkom. De sponsorloop begint om 11.00 uur.