Tropisch warm: zorg goed voor jezelf en de ander!

Het is vandaag tropisch warm met temperaturen die kunnen oplopen tot 35 graden. En het einde van het mooie weer is nog niet in zicht. “Met dit soort temperaturen is het heel belangrijk alert te zijn. Zorg goed voor jezelf en let een beetje extra op je medemens”, zegt geriater dr. Carolien van der Linden van het Catharina Ziekenhuis.

Het nieuws staat er bol van. De adviezen en voorzorgsmaatregelen vliegen je om de oren. Niet geheel onterecht, deze extreme temperaturen brengen namelijk ook de nodige risico’s met zich mee. Zo hebben ouderen vaak meer last van de hitte dan jongeren.

“Dat komt omdat bij ouderen het regelen van de lichaamstemperatuur minder goed werkt en hun dorstgevoel afneemt. Je ziet vaak dat ze veel te weinig drinken waardoor ze met uitdrogingsverschijnselen als verwardheid of een veel te lage bloeddruk in het ziekenhuis belanden”, legt geriater Van der Linden uit.

Drugs en alcohol

Niet alleen ouderen komen in het ziekenhuis terecht met uitdrogingsverschijnselen. Dr. Maaike Maas ziet ieder jaar ook jongeren op de Spoedeisende Hulp van het Catharina Ziekenhuis.

“Het festivalseizoen is van start gegaan, de examens zijn achter de rug, dus veel jongeren nemen het er van. Maar alcohol en partydrugs gaan slecht samen met zomerse temperaturen. Ik kan alleen maar zeggen: gebruik geen drugs en wees zeer matig met alcohol. Alcohol werkt vocht afdrijvend. Als je geen extra water neemt, is het resultaat dat je uitdroogt. Dus drink extra water en neem regelmatig een pauze tussen het dansen door”, adviseert dr. Maaike Maas.

Hart moet hard werken

Omdat je lichaam door het warme weer extra vocht verliest, moet ook je hart extra hard werken. “Dat is bij iedereen zo met warm weer. Het hart moet de lichaamstemperatuur op 37°C houden. Het bloed wordt met warm weer iets stroperiger omdat het lichaam door transpiratie extra vocht verliest”, legt cardioloog dr. Hans Post uit.

“Patiënten met hartfalen hebben normaal al moeite om de bloedsomloop op gang te houden. Zij slikken hiervoor medicijnen of hebben plastabletten die vocht aan de bloedsomloop onttrekken. Het is belangrijk dat mensen die medicijnen gebruiken, juist met warm weer de bewaarvoorschriften extra in de gaten houden. Een goede bewaarplaats is voor de meeste medicijnen in een droge kast waar het niet warmer wordt dan 25°C”, benadrukt Post.

Kortom: zoek de koelte op, vermijd de zon en drink voldoende water, doe rustig aan en vermijd inspanning.