TU/e en Catharina Obesitascentrum bundelen krachten voor patiënten met extreem overgewicht

Na een maagverkleinende operatie verliezen patiënten met ernstig overgewicht niet alleen snel gewicht, ook van bijkomende kwalen zoals hoge bloeddruk en cholesterol, diabetes en slaapapneu hebben ze na verloop van tijd minder last.

Afstudeerder Ruben Demeer van de TU/e ontwikkelde op basis van data uit het Catharina Ziekenhuis de Metabolic Health Index: een maat voor in hoeverre de patiënten nog lijden aan deze zogeheten comorbiditeiten.

“Voor obesitas zelf heb je de bekende BMI, de Body Mass Index, die de verhouding tussen gewicht en lichaamslengte aangeeft. Voor comorbiditeit had je zo’n maat nog niet”, aldus Ruben Demeer. Het magazine Cursor interviewde Ruben over zijn onderzoek.

Lees het hele interview met Ruben Demeer in het magazine Cursor