Van XXL-broekband naar zwarte band

Hij was geen emotionele eter, maar door een gebrek aan een gezond ritme werd Michel van Kessel (42) uit Deurne in een paar jaar tijd flink te zwaar. Op het hoogtepunt had hij een BMI van 41. Dankzij een maagverkleinende operatie, de gastric bypass, kwam hij terug bij zijn oude liefde: taekwondo. “Voor mijn vijftigste wil ik de zwarte band weer hebben, koste wat het kost.”

De liefde voor taekwondo ontstond bij Michel op dertienjarige leeftijd. “Daarvoor was ik een voetballer: ieder weekend een wedstrijd en vier keer per week trainen.” Een zware knieblessure maakt een paar jaar later een eind aan zowel taekwondo als voetbal. “Na 22 jaar heb ik het taekwondo nu weer opgepakt, voetballen lukt helaas niet meer. “Het mooie aan taekwondo vind ik dat je er discipline voor moet hebben.”

Ook het individuele aspect past bij Michel: “Ik bepaal tijdens de training mijn eigen tempo. Rustig aan of juist helemaal los gaan. Verder sluit de combinatie van uithoudingsvermoging en krachttraining perfect aan bij het traject dat ik bij het Catharina Obesitascentrum ben aangegaan.” Bij taekwondo draait het om respect. “Je maakt een buiging als je de zaal betreedt. Dat doe je ook voor de grondlegger van de sport, de leraar en je tegenstander.”

Vaste eetmomenten

Dat een sportief iemand als Michel zo zwaar werd, klinkt vreemd. Het had volgens Michel vooral te maken met een gebrek aan dagritme en het feit dat hij stopte met sporten. “Ik besteedde mijn tijd ook voornamelijk aan anderen, nooit aan mezelf. Naast een drukke baan was ik ’s avonds veel met mijn kinderen bezig, maar daardoor kon het goed zijn dat ik pas om 22.00 uur ging eten, dat is echt niet goed voor je lichaam.” Nu doet hij dat anders: “Ik heb nu vaste eetmomenten, daar komt niks tussen. Ook mijn lieve vrouw helpt me, zij weet hoe dat voorheen ging en is dus de perfecte stok achter de deur.” Een goed dagritme blijft een uitdaging: “Vooral in het weekend, als we bijvoorbeeld uitjes hebben gepland, vind ik dat lastig. Ook dan moet ik op tijd eten.”

Twee dagen paracetamol

Omdat Michel vanwege nierklachten onder behandeling was bij een nefroloog die met hem over het Catharina Ziekenhuis sprak, koos hij voor een traject bij het Catharina Obesitascentrum. Belangrijk onderdeel van het vijfjarige traject was een maagverkleinende operatie, in dit geval een gastric bypass. Bij een gastric bypass wordt eerst de maag een stuk kleiner gemaakt. Vanuit de kleinere maag die overblijft, maakt de chirurg daarna een verbinding met de dunne darm. Michel was erg snel hersteld van de operatie. “Ik kreeg paracetamol mee maar die heb ik uiteindelijk maar twee dagen gebruikt, ik had er nauwelijks last van.”

Zwarte band op eigen kracht

Toen Michel stopte met taekwondo, raakte hij ook zijn band kwijt. “Vergelijk het met een EHBO-diploma, daarbij moet je ook je kennis up to date houden.” Nu draagt Michel een gele band en moet hij weer een aantal stappen zetten om de felbegeerde zwarte band te bemachtigen. “Dat wil ik voor elkaar krijgen voor ik vijftig ben”, zegt Michel vastberaden. “Vanwege mijn verleden en mijn leeftijd kan ik dispensatie krijgen, maar dat wil ik niet. Ik wil het allemaal op eigen kracht doen.” Doelen voor de toekomst heeft Michel sowieso genoeg. Lachend: “Ik wil minder wegen dan mijn vrouw, ik moet nog 2,5 kilo.” En op serieuze toon: “Ik wil honderd jaar worden, daar ga ik voor.”

Meer weten over de gastric bypass en wat erbij komt kijken?

Je leest het in onze special over gastric bypass.